Wired tar krafttag mot adblockers - ”sluta blockera eller betala”
Den amerikanska sajten Wired har surnat till ordentligt på de som använder annonsblockerare när de besöker Wireds sajt. Så mycket att de nu ger personerna ett val: sluta blockera annonser, betala för att se en version av sajten utan annonser, eller försvinn. Enligt Bloomberg var det denna sorts åtgärd man förutsåg när Apple tillät adblockers på sina enheter under hösten, men som många publicister hittills har undvikit.
Wired planerar att låta personerna betala fyra dollar för fyra veckor för att få tillgång till en annonsfri sajt. På platser där annonser ligger kommer det helt enkelt att finnas mer artiklar, enligt Mark McClusky, produktchef och affärsutvecklare på Wired.
Målet är att starta en diskussion om människors ansvar att supporta de medier de litar på för att få information online.
Idag har mer än en av fem personer som besöker Wired på nätet en annonsblockerare.

Hurra! – Nu kan du växla mellan konton på Instagram
Instagram har i sin nya uppdatering lagt till kontoväxling, vilket innebär att du kan ha igång upp till fem konton samtidigt och switcha mellan dessa. För personer som använder Instagram både privat och i jobbet blir det här en välkommen uppdatering. Förändringen gäller både Android och iOS, meddelar Instagram på sin blogg.

Så många såg Super Bowl 50
Nej, Super Bowls 50-årsjubileum blev inte det mest sedda någonsin, till CBS förtret. Det hamnar på en tredjeplats med 111,9 miljoner tittare världen över, skriver Adweek. Matchen blev även det tredje mest sedda i USA:s historia. Förra årets Super Bowl, som sändes på NBC, är det mest sedda med 114,4 miljoner tittare.
Annonsörer har betalat så mycket som fem miljoner dollar för en 30-sekunders annons. CBS hade enligt Adweek, ett sista minuten snack med annonsörerna som de hoppades skulle betala mer än så.
CBS Sports styrelseordförande Sean McManus var inte orolig över om de skulle slå NBC:s rekord från i fjol eller ej.
– I grund och botten handlar det om att skryta, och om du inte får det, kommer det fortfarande vara det mest sedda programmet under året, säger han.

Medierna kritiseras för Lisa Holm-rapporteringen
Medierna borde ha visat hänsyn i Lisa Holm-fallet, det menar familjens målsägandebiträde Tore Brandtler och medieforskaren Ester Pollack. Framförallt mediernas bildval i samband med rapporteringen o0m mordet på 17-åriga Lisa Holm har varit tveksam.
Familjen släppte flickans namn och bild till medierna när hon försvann, men bilderna användes sedan främst för att berätta om mordutredningen och rättegången. Det är fel, menar Ester Pollack.
– Det blir en ständig påminnelse för de anhöriga. Jag tvivlar på att någon frågat dem om hur bilderna får användas, säger hon till Svenska Dagbladet.
I vissa fall har medierna gjort övertramp.
– Väldigt få förstår hur media fungerar när man letar efter sitt barn och fortfarande har hopp.
Även tryckfrihetsexperten Nils Funcke anser att media i vissa fall måste vara mer återhållsamma.

Com Hem ökar omsättning och rörelseresultat
Kabel-tv-bolaget Com Hem ökade sin nettoomsättning i fjärde kvartalet 2015 till 1 271 (1 229) miljoner kronor, en ökning med 3,4 procent. Rörelseresultatet ökade med 3,3 procent till 595 miljoner kronor. Resultatet landade på -41 (-164) miljoner kronor, till stor del beror på engångskostnader i samband med omfinansiering. Vd Anders Nilsson meddelar att digital-tv-produkten TiVo idag har 10 000 kunder.