Texten på Aftonbladets förstasida lyder "Experten: Så sparar du ihop en miljon" och härstammar från en artikel i tidningen om en person som lyckats spara ihop till en miljon kronor på 2.5 år. Artikeln är skriven av en frilansjournalist på uppdrag av Aftonbladet Partnerstudio. Dessa har i sin tur ett samarbete med det Schibsted-ägda bolaget Compricer, vilket inuti tidningen redovisas genom vinjetten "I samarbete med".

Ingen från Compricer uttalar sig i själva artikeln, men Aftonbladets förstasida har väckt en del reaktioner i sociala medier eftersom det inte finns någon annonsmärkning i anslutning till rubriken.

"Det här känns riktigt grumligt av Aftonbladet. Framsidan puffar redaktionellt (?) till en artikel som visar sig vara en nativeannons. Kan väl inte vara ok, eller har jag missat något?" skriver en användare i Facebook-gruppen Journalistbubblan.

Resumé hörde av sig till tf. chefredaktören och ansvarige utgivaren Sofia Olsson Olsén för att kolla hur det ligger till. Hon förklarar via mejl att samarbetet med Compricer främst rör sektionen "Spara smart" på Aftonbladet.se. Innehållet där är tänkt att guida läsarna inom det privatekonomiska området, och i den kontexten öka intresset för tjänsten som Compricer erbjuder:

– Compricer har inte har något inflytande över innehållet i texterna. Vare sig i den tryckta tidningen eller online. Men naturligtvis betalar de för annonsytor, dvs. annonsmärkta delar där Compricer styrt innehållet. Vad gäller parternas samarbete kring sektionen "Spara Smart" skapar det en attraktiv kontext att annonsera i anslutning till. Räknesnurrorna från Compricer som publiceras i anslutning till artiklarna på avdelningen "Spara smart" är exempel på sådan annonsering och är alltså tydligt annonsmärkt. Villkor och våra annonspriser lämnar vi inte ut, säger hon.

Bolaget har inte någon möjlighet att påverka själva innehållet, utöver att de vid förfrågan bistår med information kring sina tjänster samt assistans från deras sparekonom.

Frågan om den bristande transparensen för förstasidan har fått SJF-klubben på Aftonbladet att reagera.
– Där anser jag att vi har brustit i vår policy, att vi ska vara transparanta mot våra läsare med vad som är reklam och inte. Detta kan undergräva vårt förtroende mot våra läsare. Detta har jag framfört till ansvarig utgivare Sofia Olsson Olsén och printchef Martin Wåhlstedt, säger klubbordföranden Susanna Vidlund till Dagens Media.

Varför är artikeln inte annonsmärkt på ettan?
– Aftonbladet har valt att märka sektionen "Spara smart" med "I samarbete med Compricer" för att vara transparent i förhållande till sina läsare och informera om att man i någon mån har beaktat ett tredjepartsintresse vid val av inriktning på det innehåll som publiceras under sektionen. Notera dock att detta tredjepartsintresse inte har beaktats vid själva utformningen av artiklarna. Märkningen kan således inte tolkas som att Aftonbladet anser att dessa texter utgör annonser, säger Sofia Olsson Olsén och fortsätter:

– Texten utgör redaktionell text i bemärkelsen att innehållet i dem inte har påverkats av ett externt – kommersiellt eller annat – intresse. Marknadsföringslagens regler är därför inte tillämpliga och följaktligen är inte heller puffen annonsmärkt.

Hur vanligt är det att artiklar i samarbete med andra bolag puffas på förstasidan?
– Vad gäller samarbetet med Compricer så är det inte första gången dessa artiklar puffas på ettan och/eller löp, så det händer. Bland annat har vi även ett samarbete med Svenska Dagbladet som gett avtryck på Aftonbladets förstasida, senast en intressant granskning av ICA-korten. Det sker bara med medarbetare och leverantörer som vi på Aftonbladet känner förtroende för och som står för ett journalistisk oberoende.