Det är den amerikanska branschtidningen Adweek som uppmärksammar det faktum att Jeeps reklamfilm, som av samma tidning ustågs till den bästa under Super Bowl, är skapad för att passa perfekt på mobila skärmar. Märkligt kan tyckas, med tanke på att den stora matchen har en enorm publik som tittar via horisontella skärmar (tv-apparater och laptops). 

Reklamfilmer är normalt sett gjorda i formatet 16:9, men Jeeps film är uppskattningsvis 7.7 genom 9. Det betyder att bilden endast upptar runt 48 procent av en horisontell skärm. Att skapa filmer i detta format är fortfarande relativt ovanligt, men spås växa mycket i en era när Snapchat och Instagram blir allt viktigare kanaler.

Bilmärkets reklambyrå Iris New York förklarar att valet av stående bild handlar om att innehållet helt enkelt passar bäst för det formatat. Att det också passar som handen i handsken för en mobiltelefon som hålls på vanligt vis är ett extra plus. 
– Den tighta beskärningen var viktig för att riktigt fokusera tittaren på ögonen och historierna som människorna berättar. Vi hade hela tiden idén om att eftersom det är en porträtt-annons så skulle den se fantastisk ut på en mobil enhet. Drför la vi mycket tid på att prata och testa med Youtube för att se till att den såg bra ut i fullskärmsläge på en vertikal skärm, säger Sean Reynolds, global executive creative director. 

Det viktigaste är att anpassa formatet efter innehållet och inte tvärt om, menar han. 
– För oss handlade det aldrig om att använda hela skärmen eller inte. Det handlade om att skapa den starkaste filmen vi bara kunde. 

Testa skillanden mellan desktop och mobil (helskärm):