Onsdagens pappersutgåva av Dagens industri avverkar 16 sidor om Swedbanks kris, med allt om Michael Wolfs uppgång och fall, Anders Sundströms som maktspelare och risken för miljardböter för Swedbank. Tidningen tar dessutom ställning på ledarsidan med rubriken ”Byt ut hela styrelsen” och i kommentarerna till affären.

Di avslöjade Swedbank-cheferna privata fastighetsaffärer redan i slutet på september. Igår var tidningen, enligt redaktionschefen Jonas Jonsson, den första att flasha nyheten om Michael Wolfs avgång.

– Vi märkte fort att intresset var stort från läsarna på webben och byggde hela tiden på med nya artiklar och tv. När Di satsar på något har vi ofta gjort hela tidningen eller åtminstone större delen av den, därför satte vi oss ner och skissade. Då det var vår nyhet från början, så kändes det som en bekräftelse på att vi har varit rätt ute med bevakningen av Swedbank hela tiden.

Di satte en stor del av resurserna på Swedbank-bevakningen.

– Fördelen för Di är att vi är en stor ekonomiredaktion. Om alla drar åt samma håll är vi överlägsna i kunskap, antal reportrar och sidredaktörer.

Det är inte första gången Di lägger större delen av tidningen på en grej.

– Vi kan göra det när stora näringslivsprofiler går bort, såsom Jan Stenbeck och Pirre Wallenberg. Även när det har varit stora bråk i bolagsstämmor som ABB och när Volvo köptes upp.

Är det kvällstidningsjournalistik ni sysslar med?
– Man säger att Di ibland är mer kvällstidning än kvällstidningarna själva. Det är på ett sätt rätt. När vi bestämmer oss för att köra så gör vi det fullt ut. Vi har bland annat tagit ställning på ledarsidan och några av våra analytiker gjorde fräna kommentarer om läget i banken. Samtidigt följer vi upp med vanlig nyhetsjournalistik, säger han och fortsätter:

– Det här är en av Sveriges fyra storbanker där man plötsligt sparkar ut vd:n. Förklaringarna till varför det har skett haltar en hel del. Samtidigt behåller ordförande makten. Det är journalistisk dramaturgi.

Vad har ni fått för kommentarer på specialnumret?
– Många har hört av sig om att vi gjorde en rätt ödesmättad etta. Det är en rätt känslomässig bild på Michael Wolf som vi fått god respons på.

Vad tänker du om Swedbanks kommunikation kring krisen?
– Jag tror det är en omöjlig historia att hantera för en kommunikationsavdelning.

Hur följer ni upp?
– Vi skriverföljer bland annat upp Sundströms krismöte nu på webben. Sen har vi en del spännande vinklar. Det kommer förmodligen vara ett par rubriker om Swedbank imorgon också, säger Jonas Jonsson.