I sin nya roll kommer Philip Lindqvist att driva större strategiska projekt och stödja verksamhetens utvecklingsarbete inom hela affärsområdet Bonnier Broadcasting, vilket innefattar TV4-Gruppen, C More, Nyhetsbolaget och MTV i Finland.

­ – Jag är mycket glad över att Philip vill hoppa på rollen som strategichef för Bonnier Broadcasting. Han kommer bli en nyckelspelare i det team som skall leda affärsområdet framåt, säger Casten Almqvist, vd TV4-Gruppen, i en kommentar.

– Bonnier Broadcasting har unikt starka lokala erbjudanden, både när det gäller innehåll och annonseffekt. Vi tar marknadsandelar både linjärt och digitalt. Samtidigt befinner vi oss på en spelplan som ständigt ritas om. Genom att utgå från Bonnier Broadcastings samlade styrkor i det strategiska arbetet, i kombination med ett ökat fokus på teknik, är jag övertygad om att vi kan fortsätta flytta fram våra positioner på både betal- och reklamsidan, säger Philip Lindqvist.

Philip Lindqvist har en bakgrund inom media och telekom. Han kommer närmast från en roll som ansvarig för business controll och strategi inom Bonnier och har tidigare varit managementkonsult på The Boston Consulting Group.

Affärsområdet håller även på att rekrytera en digitalchef för utformandet av digitala tjänster inom TV4-Gruppen och C More. Sedan tidigare står det klart att Henri Caddeo ansluter till rollen som digitalchef i april.