Guldägget har varit reklambranschens mest prestigefyllda tävling sedan 1961. I april är det dags för arrangören Sveriges Kommunikationsbyråer att åter prisa Sveriges bästa reklam.

Årets tema är ”Vad är det för skillnad?”. Här utgår man från tesen att det i dagens digitala samhälle blir svårare att särskilja sig med sin produkt. Därför får kommunikationen en viktigare roll - då det ju är den som skapar skillnad.

Volt står för kampanjen som nu rullar på stortavlor, digitala play-skärmar i tunnelbanan och print. Clear Channel är sedan 2012 partner till Guldägget.

– I en tid då fler och fler företag konkurrerar med snarlikt bra produkter, fyller kommunikation en allt viktigare roll i att skapa skillnad och vinna kundernas hjärtan och plånböcker. Kampanjen i år är en hyllning till alla som lyckas skapa unik kommunikation, och förstås, till dem som köpt den, säger Daniel Vaccino, Creative Director på Volt, i en kommentar.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg kommer dela ut gudlägget i den nya kategorin Innovation. Han hyllar årets tema.

– Det gläder mig att kunna konstatera att det här talar till Sveriges fördel då svenska företag och kommunikationsbyråer gång på gång tar världen med storm med smarta strategier, starka idéer och innovativa genomföranden.  Svenska reklam- och kommunikationsbyråer är utan tvekan en enorm tillgång för näringslivet – både på hemmaplan och ute i världen, säger han i en kommentar.

Kampanjen visas från och till fram tills Guldäggsgalan den 20 april 2016.