Buzzfeed skrev om omgörningen redan förra veckan, vilket fick många användare att rasa. Vd Jack Dorsey gick då ut och dementerade påståendet, men hintade samtidigt att något var i görningen. Nu är förändringen här, vilket Twitter berättar om i sin blogg. Även Adage berättar om förändringarna.

Twitter har använt sig av en algoritm som visar användarna de toptweets de kan ha missat sedan sist de besökte Twitter. Det är ungefär samma som Facebook idag använder sig av, men Twitters algoritm är mer av ett tillägg till den traditionella kronologiska ordningen än en ersättare.

Det nya flödet dyker upp ovanför tweets som inloggade använde ser när de först öppnar Twitter-appen. Det kommer att innehålla ett dussin poster som Twitters algoritm anser att personen har missat. Dessa kommer inte innehålla några annonser, enligt produktchefen Ameet Ranadive.

Den nya algoritm ska ta hänsyn till intressen och eventuella trender bland de människor som användaren följer, till exempel om flera twittrar om en viss händelse.

– Det här är inte en ”pay-to-play-plattform”, till skillnad från våra konkurrenter. Det bästa innehållet, vare sig det är från en kändis, en annan användare, eller ett varumärke, kommer alltid att vara det som hamnar i topp, säger Ameet Ranadive till Adage.

Det här är ett lyckodrag för marknadsförare. Då stora varumärken tenderar att ha många följare och få en del retweets så är det högst troligt att deras tweets hamnar i Twitters nya flöde och kan nå organisk tillväxt.

Om de vill boosta ännu mer kan de köpa Twitters nya så kallade ”First View”-videoannonser. Annonsören kan alltså betala för att få finnas med en videoannons överst i ditt flöde.