Det var på Cirkus i Stockholm som galan ägde rum. Rankingen bygger på en undersökning som Regi genomför varje år där närmare 2 700 marknads-, kommunikations-, och informationschefer, produkt- och varumärkeschefer, vd:ar och ir-chefer intervjuas.

Rankingen baseras på Nöjd kund-index som består av upp till 18 olika kriterier. 179 byråer ingår i årets referensgrupp, fördelat på 14 byrådiscipliner.

Här är vinnarna 2015:

Reklam 50+ MKR
1. Forsman & Bodenfors
2. Garbergs Reklambyrå
3. Åkestam.Holst

Reklam 25-50 MKR
1. Vinter
2. CHANGE
3. Strateg

Reklam 15-25 MKR
1. BerntzonBylund
2. Futurniture
3. Friends & Tactics

Reklam 7-15 MKR
1. Zellout
2. Tomorro
3. South Communication

Digitala byråer 25+ MKR
1. Kan
2. Antrop
2. Doberman

Digitala byråer 7-25 MKR
1. IVEO
2. Winston
3. Actionist

Brand experience 25+ MKR
1. Occasion
2. Le Pacte
3. Nine Yards

Brand experience 7-25 MKR
1. Perfect Noise
2. Knut Kommunikation
3. Inspiration

PR 25+ MKR
1. Gullers Grupp
2. Westander
3. Spotlight

PR 7-25 MKR
1. Wenderfalck
2. New Republic
3. Mindmakers PR

Varumärkes- och Designbyråer 25+ MKR
1. Seventy
2. Identity Works
3. Silver

Varumärkes- och Designbyråer 7-25 MKR
1. Söderhavet
2. Blink
3. Bold

Contentbyråer
1. Chiffer
2. OTW
3. Make Your Mark

Mediebyråer
1. 3Kronor
2. Scream
3. IUM

Man kan ana små, positiva steg mot ökad affärsmässighet i årets upplaga av "Årets Byrå". Företagen behåller sina byråer lite längre och färre funderar på att byta. Men, fortfarande är det uppseendeväckande många som inte har satt upp konkreta mål för samarbetet och inte vet vilken effekten blivit. Då spelar det förstås inte någon roll vem man samarbetar med och hur länge.

För många byråer är dock "Årets Byrå" ett redskap för deras egen utveckling. Vad fungerar bra och vad behöver förbättras?

Men, ingen byrå är bättre än den tillåts vara och det är på sin plats att även utvärdera företagens förmåga som kommunikationsköpare. Analys & Marknad ger några konkreta råd, för den som vill bli "Årets kund".

Forsman & Bodenfors abonnerar på tätplaceringarna i både Årets Byrå och andra tävlingar. Vad är egentligen deras hemlighet? Vi har några svar på den frågan.

Dessutom sätter vi Oatly under luppen. Förpackningen är deras huvudmedium. Den har gett en liten mus möjligheten att ryta som ett stort lejon.

Läs mer i Analys&Marknad. Prenumererna på nyhetsbrevet.