Teknikföretagen har anlitat Volontaire som ny reklambyrå. Det första uppdraget blev att skapa en kampanj som får fler kvinnor intresserade av teknik och att söka tekniska utbildningar. Lösningen blev miniserien "Therese testar teknik" med Youtube-stjärnan Therese Lindgren. Det första avsnittet, som publicerades i veckan, har redan fått över 200 000 visningar. 

– Det är inget nytt att teknikindustrin behöver fler kompetenta medarbetare, i synnerhet kvinnor. Men teknik uppfattas idag som ett 'killval' och den föreställningen sätts väldigt tidigt. Detta måste vi bryta och då är Therese en utmärkt förebild eftersom hon utmanar fördomarna om vem som kan intressera sig för teknik, säger Amelie von Zweigbergk, verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning på Teknikföretagen, i ett pressmeddelande.

Therese Lindgren är en etablerad profil i sociala medier med 300 000 prenumeranter på Youtube och 450 000 följare på Instagram. Valet av talesperson grundar sig i hennes trogna följarskara som är helt rätt målgrupp – unga tjejer. 

– Therese har lika många prenumeranter på YouTube som det finns högstadieelever i hela Sverige. Hon är en egen mediekanal för de yngsta i Sverige, speciellt tjejer. På några få timmar har första avsnittet nått och engagerat över 200 000 ungdomar. Om bara en bråkdel av dem slås av tanken att teknik är skoj och något de skulle vilja syssla med, så är det fantastiskt, säger Christian Åkerhielm, PR-strateg på Volontaire.

Kampanjen har skapats genom ett samarbete med United Screens.