Det var i samband med att Peter Wolodarski inför medarbetarna presenterade bokslutet för 2015 i torsdags (122 miljoner kronor i vinst) som han berättade nyheten. Dagens Nyheter kommer från och med i vår att publicera ett urval av sina bästa artiklar i ett veckomagasin, som trycks i samma format och på samma papper som den ordinarie tidningen.

Att prenumerera på nyhetsmagasinet kommer sannolikt att kosta 200-300 kronor i månaden. Då ingår också obegränsad tillgång till allt material på DN.se, DN Prio och e-DN.
– Ekonomiskt är den här satsningen redan i hamn. Vi publicerar det bästa ur den gångna veckans tidning. Nyhetsfördjupningar, samtalsämnen och analyser. Det är ytterligare ett led i vår satsning på kvalitetsjournalistik. Distributionskostnaderna blir låga tack vare att tidningen dels ut med den ordinarie posten på eftermiddagen, säger Peter Wolodarski.

Satsningen är framförallt tänkt att stärka DN:s ställning utanför Stockholm.
– Vi ser att det finns ett utrymme på många orter där landsortstidningar har lagts ner eller fått mindre resurser.

Veckomagasinet kan bli en direkt konkurrent till nyhetsmagasinet Fokus. I den dummy som Dagens Nyheter har tagit fram heter magasinet DN Prio, men Peter Wolodarski överväger att istället döpa nyhetsmagasinet till DN Fokus.
– Fokus är ett gammalt namn på en avdelning i Dagens Nyheter så det skulle kännas logiskt, säger han.

Dummyn som Dagens Nyheter har tagit fram är 96 sidor tjock och innehåller bland annat ett långt reportage om Donald Trump, granskning av Telia, integrationsreportage från Småland och långläsning om miljöskandal i Brasilien. Här finns också intervjuer och reportage från kultursidorna, resereportage, recept, nya avdelningen DN Junior och korsord, men däremot inget sportmaterial.

Markus Wilhelmson
red@resume.se