Resumés avslöjande i dag om att Dagens Nyheter ska göra en egen veckotidning som ska komma ut på fredagar och möjligen heta DN Fokus är intressant. Jag gissar att det inte var det Fokus chefredaktör Johan Hakelius drömde när han tog jobbet. Att driva Fokus (originalet) mot lönsamhet i konkurrens med DN:s Fokus blir nog inte det lättaste. Det var svårt redan innan.

Dagens Nyheter har gjort många rätt på slutet. Journalistiskt sett håller tidningen riktigt hög klass, Peter Wolodarski har de senaste åren värvat stjärnreportrar som om han basade över ett nyrikt franskt fotbollslag. Vem är då Dagens Nyheters Zlatan? Räknar vi Wolodarski själv som tränaren står det mellan profilerna Björn af Kleen och Niklas Orrenius, båda värvade från Expressen.

Bara att hinna läsa en dagstidning i papper sju dagar i veckan blir allt svårare. Fokus, som Johan Hakelius basar över, får vara riktigt bra för att många människor ska vilja betala för en dyr prenumeration om de redan har DN Fokus.

Kanske räcker det inte vara precis hur bra som helst heller. Det är ett vanligt tankefel hos journalister, gör man något nog bra så kommer folk att köpa en viss medieprodukt. Men om det man gör inte har en plats att fylla i människors liv så spelar det liksom ingen roll hur bra produkter man själv upplever att man gör. Kanske räcker DN Fokus "återpubliceringar" för många människor?

Peter Wolodarski och Johan Hakelius (som nyligen sågade DN och Peter Wolodarski i Aftonbladet) håller på att bygga upp en rejäl rivalitet.

Johan Hakelius säger till Resumé att han inte kommer ligga sömnlös över hotet från Dagens Nyheter och att han inte ser DN:s satsning som ett hot. Det tror jag nog att han gör, mellan skål och vägg. Om inte så borde han göra det.

Det känns som om Peter Wolodarski är Pep Guradiola och Johan Hakelius är José Mourinho, för att fortsätta den långsökta fotbollsanalogin.

***
Den digitala mediesatsningen KIT är fascinerande. Vi är många som har lyssnat på dragningar av grundaren Peder Bonnier och inspirerats. Han är uppenbart smart och något intressant på spåren. Men efter varje föreläsning med Peder Bonnier och de två medgrundarna Robert Brännström och Fredrik Strömberg finns det alltid en fråga kvar i bakhuvudet: Hur ska de tjäna pengar, egentligen?
Resumé har träffat grundarna i ett försök att förstå projektet bättre. Missa inte Markus Wilhelmsons reportage här.

***
Grattis alla vinnare i "Årets byrå"! En intressant spaning om kvällen från vår bloggare Johanna Lindskog Lindell här. Noterbart är också man får en känsla av att Reklambyrån fortfarande är den Finaste Byrån. De tre sista klasserna var alla just reklambyråer vars omsättningar var allt mer stigande. Här kommer det att hända grejer de kommande åren.

***
Bäst just nu:

Podd : Dagens Industris "Makrorådet".
Film: Den unge Zlatan.
Strömmat: Billions.
Public service: SR:s många extrasändningar.
Reklam: Heinz film "Kechtup Game Hot Dog" från Superbowl

***
Trevlig helg!