Amerikanarna brukar slå på stora trumman när det ska firas Alla hjärtans dag. Traditionen har anammats även i Sverige. En dag fylld av kärlek, med nära och kära. Vare sig man gillar dagen eller inte så kan det vara kul att se hur varumärkena tar tillvara på den.

Resumé har valt ut ett par av årets Alla hjärtans dag-kampanjer.

MTR Express – ger bort guldringar och choklad
MTR Express – som kör tåg mellan Stockholm och Göteborg – ger tågresan på Alla hjärtans dag lite extra bling bling. Kvinnorna får nämligen varsin guldpläterad ring och männen får en påse delikatesschoklad. Mafioso PR står bakom tricket.

vcbcvb

Durex: ”skippa klicheerna – älska sex”
Kondomtillverkaren Durex försöker intala oss att skippa gullet på Alla hjärtans dag. Gå direkt på sak! Se en man och en kvinna köra över ett fält fyllt av rosor med gräsklippare.

Doritos roschips
Chipsjätten Doritos har skapat ett väldigt krispigt sätt att säga ”jag älskar dig på” – nämligen med chipsblommor! Denna kreativa kampanj är framtagen av byrån BBDO Toronto och visas just nu i Kanada. Buketter är riktade mot kvinnor som en Alla hjärtans dag-present till deras män.

Norwegian tar Elvis till Stockholm
Norwegian firar kärlek och äktenskap – genom att ta ”Little White Chapel” och Elvis till Stockholm. Kampanjen ”Love on first flight” (hehe) är gjord av M&C Saatchi Stockholm. Tror ni någon vågar gifta sig? Se filmen här.

Skippa ringen – köp korv
Varför kasta bort dyra stålar på en flådig ring när du kan köpa en korv till din hjärtevän? Det undrar Ikea Singapore, som tror att korven är mindre skrämmande för din käresta än ringen.

gdfg

Glöm Tinder – matcha med varukorgen
Den brittiska matkedjan Tesco testar ett nytt grepp vad gäller matchmaking för singlar. I stället för att basera matchningarna på intressen eller utseenden använder de innehållet i varukorgen. Enligt Tesco och experten de tagit hjälp av är det dessutom troligare att du möter kärleken i matvarubutiken än på nattklubben.

Sträckkolla på serien och vinn dejten
Fr att impa på dejten ska du vara insatt i serier. Det tycker Netflix, som menar att den som har pumpat 500 timmar serier (självklart sådana som finns på Netflix) klarar sig galant.