I maj lämnade Johan Lindeberg det egna varumärket BLK DNM och i december förra året stod det klart att han skulle återvända till J.Lindeberg efter nio år i rollen som kreativ konsult.

I den här kampanjen kommer personligheterna att få möjlighet att uttrycka sig om något som är betyder något och är unikt för var och en av dem. Lanseringen skedde i New York torsdagen den 11 februari och den större internationella kampanjen rullas ut senare.

Serien startar med en nära vän till Johan Lindeberg sedan många år tillbaka – skådespelaren och designern Waris Ahluwalia. Porträttet presenterar honom med ett eget personligt budskap och Johan Lindeberg har själv tagit fotografierna. Bilderna kommer att synas som wild posters på New Yorks gator, och i de stora fönster som markerar ingången till J.Lindebergbutiken i Soho.

– Jag har alltid ansett att om man ska spendera pengar på att skapa kampanjer, så ska det användas till att säga något som verkligen är betydelsefullt. Det har varit min genomgående filosofi under min karriär. Med "The Bridge Series"vill jag nu ta det till en ny dimension. Jag vill bjuda in människor, som jag beundrar och blir inspirerad av, och be dem att uttrycka sina ord och tankar om världen. Det kändes naturligt att börja med Waris, som är min bästa vän, säger Johan Lindeberg i ett pressmeddelande.

Idén bakom "The Bridge Series" tar avstamp i J.Lindeberg logotypen, som liknar en bro, the bridge.

– En bro är en kraftfull symbol och ett stort ansvar. Speciellt idag i en värld som präglas av stor oro. Vi vill att vår bro ska stå för moderna och demokratiska värderingar. "The Bridge Series" är ett viktigt steg för varumärket när vi bygger en livsstil som förenar, säger  J.Lindebergs vd Stefan Engström i en kommentar. 

De sex fotografierna togs i Johan Lindebergs eget hus i New York den 21 januari, och Waris Ahluwalia förmedlar sina egna tankar och budskap.

Läs Resumés helgintervju med Johan Lindeberg om comebacken till företaget som bär hans namn.