Under förra veckan kom beskedet att Ehsan Fadakar lämnar Aftonbladet för att arbeta med ett än så länge "hemligt projekt" för Schibsted Sverige, skrev Dagens Media. Enligt Fadakar ska det inte handla om ett projekt som rör journalistik.
– Jag har bollat mycket med Jan Helin och Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal. Raoul har nu tagit fram ett förslag som jag tycker är väldigt intressant. Jag har en idé och en vision, nu behöver jag ta fram en affärsplan som vi båda tror på. Sedan är det bara att köra, sa han till Journalisten.

Källor med insyn uppger för Resumé att Ehsan Fadakar nu utreder möjligheterna för att starta ett så kallat MCN-nätverk – ett multi-channel-network – inom Schibsted Sverige. MTG har det redan genom sin majoritetspost i Splay. Bonnier är också på banan genom sitt delägande i United Screens och med TV4:s egna talangnätverk ENT. Nu ska det alltså vara Schibsteds tur att försöka slå sig in på den växande marknaden för influencer marketing och karaktärsdrivet innehåll.

Ehsan Fadakar kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
– Vad menar du exakt med ett talangnätverk? Vad projektet ska bli är inte ens inlett, säger han.

Vad kan du berätta då?
– Det är en idé. Vi ska egentligen ta fram en plan den närmaste månaden som jag tror på och som vi tillsammans tror på. Vad det ska bli är inte klart.

Våra källor är säkra.
– Roligt att ni har säkra källor. Vi har en idé som inte har blivit mer än så. Det kommer vara klart om en månad.

Så du vet inte vad du ska jobba med?
– Jag vet vad jag ska göra. Men en idé är en idé. Det kommer bli något jävligt bra. Exakt hur det ser ut får ni veta om en månad.

Enligt Ehsan Fadakar är även Mats Eriksson, vd på Schibsted Growth, delaktig i projektet. Resumé har sökt honom och Schibsted Sveriges chef Raoul Grünthal för en kommentar.

Inom Schibsted Growth ingår bland annat Blocket, Lendo, Hitta.se, Mötesplatsen, och Prisjakt.nu.