I fredags kom det fram att Swedbanks förre vd Michael Wolf anmälts till Finansinspektionen för finansmarknadsbrott. Brottsmisstankarna ska inte ha nämnts vid styrelsemötet på måndagen, där det beslutet fattades om att Michael Wolf skulle sparkas. Enligt flera medier var det bara Swedbanks ordförande Anders Sundström om anmälan, men valde att inte säga något till styrelsen på grund av yppandeförbud, något som senare sågats av Ekobrottsmyndigheten. Och mer lär komma.

Resumé har pratat med pr-byrån Agencys vd Niclas Lövkvist som, liksom många andra, anser att banken har försatt sig i en väldigt besvärlig situation.

– Det är ganska komplext får man säga. Det är besvärligt framförallt för Sundström, då hans motståndare Michael Wolf är väldigt omtyckt i näringslivet, media och är en otroligt skicklig kommunikatör. Han har en trovärdighet som går igenom, vilket inte Sundström har. Man drar slutsatsen att det handlar om en maktkamp mellan de här två personerna, säger Niclas Lövkvist till Resumé.

Hur har Swedbank skött kommunikationen?
– Själva argumenten som användes när man tillkännagav sparkandet av Wolf har varit skiftande och underliga. Det första som sades – vilket ingen trodde på – var att man måste öka tempot i förändringen. Nästa argument – fastighetsaffärerna – var inte tillräckligt det heller. Och efter ytterligare ett par dagar kommer Ekobrottsmyndigheten. Det är inte ett bra sätt att leda kommunikationen och väcker en otrolig mängd frågor under vägen. Det är oskickligt hanterat att skylla på juridiska skäl som yppandeförbud.

Hur står det till med yppandeförbudet?
– Direkt efter styrelsemötet hade man kunnat gå ut och säga att Michael Wolf fått sparken på grund av juridiska skäl som man inte kan gå in på vid tillfället. Det hade också väckt frågor, men hade i alla fall varit rakryggat och tydligt. Det hade också förstärkt Sundströms position, säger Niclas Lövkvist och fortsätter:

– Vad som händer nu är en misstanke om att Sundström använt fastighetsaffären och anmälan som slagträ för att bli av med Wolf. Det är ingen bra position. När det gäller yppandeförbud – du kan berätta det för styrelsen – om man klargör att man själv omfattas av yppandeförbudet. Men jag vet samtidigt inte vad Sundström fått för råd av sina advokater.

Hur pass mycket har Swedbanks varumärke skadats?
– Enskilda bankkunder påverkas inte, utan de som påverkas är finansiella institutioner. Det här har inte stärkt bankens varumärke, det ser man inte minst på aktiemarknadens reaktion.

Har de anlitat kriskonsulter? Vet du vilka?
– Ja, jag är övertygad om att det är konsulter som tagits in, men vet inte vilka.

Hur var Michael Wolf som kommunikatör?
– Han var en frisk fläkt i näringslivet, med ett sätt att tala och framträda som skiljer sig från andra direktörer. Det är allt från klädseln – avsaknad av slipsen – och att han snackar så att folk verkligen förstår. Han trivs i offentligheten, säger Niclas Lövkvist.