I undersökningen Facebookbarometern som görs av sociala medier-byrån Ingager svarar hälften av de svenska företagen (53 procent) att de tänker öka sina investeringar på Facebook i år. 34 procent uppger att de har samma budget som i fjol medan 13 procent säger sig minska investeringarna på plattformen. Hela 74 procent är dock generellt positivt inställda till att annonsera via Facebook.
– Företagen har en väldigt positiv inställning till Facebook och har konkreta värden i fokus. Förut handlade det mycket om att få likes och skapa engagemang. Det har skiftat mer mot att få räckvidd i rätt målgrupper och skapa försäljning, säger Jimmy Jakobsson, vd på Ingager.

33 procent av företagen har räckvidd som högst prioriterade målsättning. 30 procent svarar försäljning.
– Det är en mognadsfråga. Sedan har Facebook utvecklats mer som annonsverkstyg. Det har blivit mer av en markandsplattform som andra än ett slutet community.

Vid sidan av Facebook är Instagram den mest populära plattformen bland de sociala medierna. 32 procent av företagen uppger att de är aktiva där. Undersökningen visar också att Snapchat är på frammarsch, men från obefintliga nivåer. Twitter och LinkedIn tappar däremot i popularitet jämfört med 2015.
– Snapchat är fortfarande en marginell företeelse, men något som säkert kommer. Instagram kommer också att växa, och där spelar annonsmöjligheterna in. Sedan i höstas kan du köpa räckvidd genom annonser, och företag avsätter också mer resurser för att ta hand om närvaron där.

Ingagers vd är nyss hemkommen från ett besök på Facebooks huvudkontor i Kalifornien och han imponeras över den snabba utvecklingstakten. I dag har han svårt att se någon annan aktör som är mer effektiv för att nå ut till människor.
– Det är svårt att slå mätbarheten som Facebook erbjuder. Man får reda på väldigt mycket om målgruppen. Dessutom kan du skapa ett intresse, skapa effekt och samla in data på samma gång, medan du genom Google Adwords bara fångar upp ett intresse. Det är i dagsläget svårt för andra plattformar att konkurrera med det.

Totalt har Sverige 5,8 miljoner aktiva Facebookanvändare som i genomsnitt använder plattformen 14 gånger per dag.

FAKTA/ Undersökningen i korthet
• 320 företag har deltagit i undersökningen som gjordes i början av januari.
• 53% planerar att öka sina investeringar i Facebook detta år jämfört med 2015. 
• 27% anser att de är "mycket aktiva på Facebook" (+93% sedan 2015). Ytterligare 27% är "aktiva" och 28% "ganska aktiva". Endast 10% "Ej aktiva".
• 32% är aktiva på Instagram, 24% på LinkedIN och 19% på Twitter.  
• Twitter och Linkedin tappar i intresse, Snapchat bubblare (3% aktiva). 
• Dubbelt så många är aktiva på Pinterest, jämfört med Snapchat.