Josefine Richards har arbetat som copywriter på INGO sedan starten för fem år sedan. Innan dess arbetade hon på Grey. Nu blir hon befordrad till kreativ chef.
– Det känns skitkul. Det är ett jättebra gäng här med otroligt sköna kollegor, säger hon.

Genom åren har hon tagit fram flera av byråns mest omtalade kampanjer för storkunden Lidl: Dill, Bosses Mjölk och nu senast Le BON. Sättet att arbeta med de okonventionella lösningarna har gett henne och byrån mersmak.
– Det handlar om att tänka på ett mer flexibelt sätt när man konstruerar arbetsgrupper och formar rollerna efter uppdraget istället för att arbeta på samma sätt som branschen har gjort under alla år, säger Josefine Richards.

Enkelt sammanfattat handlar det om att betrakta sig själva som något större än "bara en reklambyrå".
– Vi ska känna att vi kan göra det största och bästa inom populärkulturen. Att vi är en del av den. Vi vill också att våra kunder ska lita på att vi klarar det, och att de kan stå bakom de största händelserna. Det känns skitkul och spännande, precis som jag hoppades på att reklambranschen skulle utvecklas. Att vi inte är så låsta kring vad det är vi får göra och inte, och vilka plattformar vi får vara på. Vi kan definitivt se oss själva som populärkulturmakare.

För att lyckas handlar det om att följa med i samhällsutvecklingen och vad som är på gång.
– Det viktiga är att bli riktigt bra på att förutse trenderna. Man kan inte göra det oväntade om man inte har förutsett vad nästa grej är, menar hon.

Hur känns det att gå in i en chefsroll?
– Det känns grymt kul. Så klart en aning pirrigt, men det är det här jag vill göra.

I den nya tjänsten kommer hon att arbeta med alla kunder men främst få ett kreativt ansvar för Barncancerfonden och Daloc. Dessutom fortsätter Josefine Ricards att jobba för Lidl och Eurovision Song Contest. Utöver detta tar hon plats i Greys kreativa råd inom EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) samt INGO:s ledningsgrupp.
– Josefine är en fantastisk kreativ kraft och det ska bli roligt att få jobba sida vid sida med henne, säger Björn Ståhl, ecd på INGO, i en kommentar.

I höstas lämnade INGO:s tidigare cd Christina Knight byrån för att arbeta som fristående konsult och författare.