Idag är Schibsteds annonsprodukter prissatta efter annonsplatsernas placering, storlek och viewability efter kampanjslutet. För en extra peng ska Schibsted i förhand garantera att hundra procent av annonsen ses av mottagarna. Schibsted kallar produkten ”Schibsted Viewability 100 %”.

– Det här är ett sätt att bredda vårt erbjudande och möta efterfrågan från våra kunder. Med vår nya produkt skapar vi ett alternativ för kunder som på förhand vill veta exakt vilken synlighet deras kampanjer kommer att få, säger Johan Åsén, produktdirektör Schibsted Sales & Inventory.

Den nya annonsprodukten kommer att erbjudas för Schibsted RON Premium, Schibsteds gemensamma produkt som exponeras på flera av koncernens sajter och appar som Blocket.se, Theyouway.se och Klart.se.

Produkten välkomnas bland annat av mediebyrån Mindshare.
– Schibsteds nya annonsprodukt skapar spännande möjligheter för effektiva reklamköp. Vi har efterfrågat den här lösningen och är mycket nöjda med att våra önskemål tillgodoses, säger Damon Razazi, digital strateg Mindshare, i en kommentar.

Termen viewability är en branschgemensam valuta för digitala annonsers synlighet och baseras på IAB:s standard för digital annonsering. IAB fastslår att 50 procent av annonsen ska vara synlig på skärmen i minst en sekund.