Planerna på en systerbyrå har diskuterats sedan en tid tillbaka. I juli vann Scream mediebyråuppdraget för Coop och vid årsskiftet startade Hear upp sin verksamhet – med den tidigare Scream-kunden Lidl med från starten.

– Vi är en ny oberoende mediebyrå som ska stå på egna ben och konkurrera med Scream. Vi ska ta vidare våra kompentenser och erfarenheter och fokusera på att utmana våra kunder. I första hand Lidl, som Scream har jobbat med i många år, säger Hears vd Catharina Kinberg till Resumé.

Hear är ett fristående dotterbolag till Media Family Holding AB (tidigare Scream Holding AB), som omsatte 909 miljoner kronor, gjorde ett rörelseresultat på 17 miljoner kronor och hade 58 anställda under räkenskapsåret 2014. I stället för att sitta i Screams lokaler på Birger Jarlsgatan kommer man att befästa sitt oberoende genom att ha kontoret på Norrlandsgatan.

Hur kommer ni att särskilja er i ert erbjudande?
– Jag och mina medgrundare är vana vid att jobba med utmanande kunder, främst inom retail, som har hög digital närvaro. Vi är en mindre organisation som kan jobba snabbfotat och flexibelt. I dagens medielandskap finns det en stor fördel av att inte arbeta i silos.

Handlar utbrytningen från Scream om någon konflikt?
– Inte alls. Scream har växt sig stora och det här blir en möjlighet till en nystart. Från vår sida ser vi en potential att göra något nytt och få det att växa.

Hears fokus för 2016 blir att förvalta Lidl-uppdraget och rekrytera. I dagsläget söker byrån två projektledare samtidigt som man pitchar på nya uppdrag.