TV4 inleder en omorganisation som kopplas till utvecklingen av att allt fler av de lokala medieköpen sker centralt.

70 procent av de lokala annonsköpen görs idag hos TV4-Gruppen i Stockholm, Malmö och Göteborg. Därför väljer tv-huset att lägga ned ett antal försäljningskontor och göra sig av med ett 40-tal säljtjänster. TV4-Gruppen bygger i samma veva upp ett nytt säljteam i Sundsvall, där reklamplanering och backoffice redan ligger, vars fokus kommer ligga på mindre och medelstora kunder. Förändringen ska genomföras innan 1 april.

– Vi vill möta kunderna på ett bättre sätt och följa deras förändringar och behov. Vi har sett den här utvecklingen under en längre tid, att det går mot mer regionala köp i medielandskapet. De större kunderna har ett krav på strategisk höjd och en annan typ av support. Andra vill ha ett mer bekvämt sätt att köpa själva, säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger, till Resumé.

Både försäljningschefer och säljare drabbas av nedskärningarna.
– Skissen är att vi ska ha sex försäljningschefer. Idag har vi elva.

Sedan två år tillbaka har TV4:s säljare sålt både linjärt, digitalt, nationellt och lokalt. 
– Vi kommer ha någonstans mellan 15 och 20 säljare i hela landet som spänner över ett större geografiskt område.

Blir det inte slitigt för säljarna?
– Det blir mer bilåkande, men vi får supporta och hjälpa till.

I höstas lanserades Bonniers nya videoannonsplattform Woo.ad, vilken Malin Häger har stora förhoppningar på.
– Den kommer vi använda oss mycket av då den bryter ned geografiskt och passar bra in i den nya strategin, säger Malin Häger.