Tidigare i dag gick Aftonbladets chefer ut i en debattartikel i Resumé och meddelade att de lämnar Kia-Index mätning av webb-tv. Anledningen är att Kia-index valt att mäta en klippvisning direkt när preroll-annonsen drar igång istället för efteråt, vilket de har opponerat sig mot. Samtidigt passar de på att rikta en känga till resten av branschen:

"Vår bransch är gammal, men förfärande omogen när det kommer till mätfrågor. Vi mäter det som är enkelt när vi borde mäta det som leder till målet, en lönsam verksamhet. Medan branschen slår varandra i huvudet med x miljoner unika webbläsare tar Google och Facebook in allt större del av den svenska annonsmarknaden. Det är ingen händelse att vare sig Google eller Facebook deltar i Kia" skriver de bland annat.

Från Expressens sida väljer man att spela ned Aftonbladets besked.
– Det här var inte så oväntat. Aftonbladet gjorde ju något liknande när vi gick om i print, och då sa man att upplagan inte längre var intressant. Nu har Expressen i två års tid minskat gapet digitalt via branschens vedertagna mått, så vi har skämtat här om att snart vill väl Bladet ändra reglerna igen när det inte går så bra för dem, säger tv-chefen Bella Levy i ett mejl.

Resumé har frågat varför Expressen anser att det är bättre att mäta enligt den modell som Kia-index nu tillämpar, och hur Aftonbladets beslut att lämna påverkar kraften i Kia-index som mätvaluta. Men istället för att svara konstaterar Bella Levy att tidningen har växt i förhållande till Aftonbladet inom ramen för de nu gällande måtten.
– Vårt fokus är att utveckla Expressen TV och att vara glada över ökade marknadsandelar. Jag är inte så upptagen med att tänka på att Aftonbladet har tappat och förmodligen är väl nästa drag från dem att också lämna Kia-Index för mobilsajt där Expressen gått från 19 procent marknadsandel 2013 till att i dag ligga över 46 procent.

I debattartikeln efterlyser Aftonbladet-cheferna ett nytt mått för mätning digital trafik som hela mediebranschen kan enas kring.
– Jag tycker att det är viktigt att det finns en samlad transparent redovisning. Vi på Expressen respekterar Kia-index uppfattning, men viktigare än att göra den här typen av utspel är ju att utveckla själva produkten till våra tittare och annonskunder, säger Expressens Bella Levy.

Resumé har också sökt Tobias Eidem, ansvarig för Kia-Index, för att få hans syn på Aftonbladets avhopp. Han har hittills valt att inte svara.