Mätning: Nio av tio har inget förtroende för kvällstidningarna
Kvällspressen avviker rejält vad gäller förtroendet hos svenskarna, visar en ny undersökning från Novus. Endast 12 procent har förtroende för vad Expressen och Aftonbladet skriver, enligt undersökningen, som har publicerats i delar av TT.
Annat är det för tv och dagstidningar. 67 procent har mycket eller ganska stort förtroende för tv. För dagstidningarna är siffran 59 procent och radio 70 procent.
Förra undersökningen gjordes i september, då var siffran för kvällspress så låg som åtta procent, tv hade 58 procent och dagstidningar 54 procent. Radio låg på 66 procent.
Nästan alla svenskar – 97 procent – följer mediernas nyhetsbevakning regelbundet. Sex av tio gör det flera gånger per dag.
Totalt 1 014 intervjuer har hållits via enkäter under perioden 3-8 februari.

The Economist vill dubbla upplageintäkterna på fem år
Det brittiska magasinet The Economist säger sig ha ett ambitiöst mål om att dubbla intäkterna från upplagan på fem år. Tidningen rapporterade en omsättning på 330 miljoner euro under 2015. Enligt ABC så har den globala digitala upplagan växt med 30,8 procent till 303 500 ex det senaste året och tidningen har framgångsrikt konverterat läsarna från print till digitalt. Därmed har tidningen sparat in på tryckkostnaderna, skriver Digiday.com. Dessutom ska en ny prislista för digitala prenumerationer hjälpa dem att nå målet. Läs mer här.

Spotify nära 30 miljoner betalande..
Spotify är på väg att nå 30 miljoner betalande användare, uppger Financial Times. Spotify ska ha nått siffran 28 miljoner i slutet på 2015, varför experter tror att man bara är månader bort att slå 30-miljoner-strecket. Spotify ska alltså inte ha påverakts namnvärt när konkurrenten Apple Music lanserade sin tjänst i somras. Apple Music ska idag ha runt 11 miljoner användare.

..och är sugna på att köpa upp konkurrent
Financial Times skriver också att Spotify är möjlig köpare av amerikanska konkurrenten Pandora. Spotify ska ta in, 4,2 miljarder kronor i form av en konvertibel, något som Breakit rapporterat om. Spotify har bland annat marknadsfört konvertibeln i Stockholm de senaste veckorna. FT pekar ut Pandora som möjligt förvärv, för enligt uppgifter till New York Times förra veckan så ska Pandora med hjälp av investmentbanken Morgan Stanley vara på jakt efter en köpare.

TV3-speakerns tabbe: ”Då får de sälja stjärt bakom Konsum..”
TV3:s speaker till serien ”Ung och Bortskämd” försökte under gårdagen skoja till det med ett oväntat uttalande, något som slog helt fel, enligt Expressens reporter Niklas Svensson. Niklas Svensson skriver på Twitter: ”Speakerröst i tv-serien "Ung och bortskämd" i TV3, om vad som händer ifall deltagarna misslyckas: "Då får de sälja stjärt bakom Konsum..." och fortsätter:
”Och så undrar TV3:s chefer varför ingen tar kanalen på allvar och tittarna försvinner...”

Instagram inför tvåstegsverifiering
Nu blir Instagram säkrare. Appen inför nämligen en tvåstegsverifiering för inloggning, vilket innebär att användare kan verifiera sin identitet via en kod som skickas via sms till mobilen. Flera amerikanska medier menar att Instagram är för sena på bollen och jämför med ägaren Facebook som erbjudit tvåstegsverifiering i fyra år. Om en hackare skulle komma åt till exempel kändisars eller företags konton kan det få förödande konsekvenser, skriver Techcrunch.