Varför presidentkandidaten Donald Trumps team inte hade köpt upp domänen TrumpDonald.org är fortfarande ett frågetecken. Men ack ett så lyckat utfall för reklambyrån Animal och kreatörerna Jacob Sempler och Emil Tiismann.

65,5 miljoner har de senaste veckorna blåst håret av Donald Trump. Sajten har spridits av några av världens mest tongivande tidningar och är mer populär på Twitter än Trump själv. Hur gick det egentligen till?

– Det hela började med att jag köpte domänen, som mot all förmodan i hela världen var ledig. Man får väl säga att jag var både chockad och glad. Emil och jag hade pratat om att vi måste göra någonting åt den hemska personen som är Donald Trump. Sen var inte så långt från att ha domänen till att göra en sida. För oss är det uppenbart – har man ett namn som är så humorkompatibelt så måste något göras. Då får Donald skylla sig själv, säger Jacob Sempler.

För ynka 15 dollar – vad domännamnet kostade – skapade kreatörsduon en världssuccé.

– I efterhand är det en av de bästa investeringar jag har gjort i livet, säger Jacob Sempler.

Sen kom ni på att man skulle blåsa trumpet i Donald Trumps hår.
– Så fort vi hittade domänen så gick det ganska snabbt. Byggandet var en rolig del i sig. Det var en utmaning att få till Trumps hår såklart. Det finns säkert folk som har lättare frisyrer att jobba med än Donald Trump, säger Emil Tiismann.

Över 65 miljoner visningar som stadigt tickar uppåt. Trodde ni det?
– Man vet aldrig med internet. Vi hade kärlek för projektet från början och hoppades på det bästa säger Emil Tiismann.

Hur började spridningen?
– Jag skickade sajten till en amerikansk polare som är intresserad av politik för vi ville höra vad han tyckte. Sajten var då inte klar och jag sa att ”du får inte dela den med någon annan i hela världen”. Jag vaknade morgonen efter med ett sms där han skrev något i stil med ”this is hot balls” och att han hade skickat den till Huffington Post. När jag gick in där så stod det ’this’ i decimeterstora versaler, med en enorm bild från TrumpDonald.org. Och det var det, säger Jacob Sempler.

dfgdf

Men sajten var alltså inte klar när du skickade till vännen?
– Nej, inte helt klar. Men den blev det under natten. Det var ren slump. Kan tilläggas att vi dock fortfarande är vänner.

Redan samma morgon så trendade sajten på Twitter – framför Donald Trump själv.

– Vi såg framförallt effekt på Twitter och Facebook. Det handlar om organisk delning. Det var väldigt häftigt att se, säger Emil Tiismann.

Vad har succén inneburit för er och Animal?
– Det trillar in mycket jobbansökningar och kunder. Det är kraften av internet. Det är otroligt roligt att kunna vara på ett ställe där man kan göra sådana här dumma grejer. De reklambyråer som faktiskt öppnar upp för egna projekt är inte många. På Animal vågar man testa, säger Emil Tiismann.

Ni planerar inte att ta något annat jobb med andra ord?
– Nej, vi är väldigt nöjda.

65,5 miljoner trumpeter är mycket. Men det mest imponerande, enligt kreatörsduon, är att de nått 185 av 193 länder. Det kan väl sägas vara unikt.

– Det är helt otroligt. Det blir omöjligt att förstå hur mycket det är. Sen är det många som hittat på egna grejer. Allt från bebisreaktioner till katter som ”trumpar Donald”. Folk vill köpa kaffekoppar och tröjor med Donald Trump på, säger Emil Tiismann.

Tjänar ni några pengar på Trump?
– Om Donald Trumps syfte med hans presidentkampanj är "Make America Great Again", så är syftet med TrumpDonald.org att "Make the Internet Great Again", säger Jacob Semler.

Animal hette tidigare The Viral Company. Jacob Sempler och Emil Tiismann anslöt till byrån under 2014, efter att ha arbetat tillsammans för Goodby Silverstein & Partners i San Franscisco och därefter Mother i London.

Statistik TrumpDonald.org efter sju dagar (sajten kom 4 februari):

Över 65 miljoner gånger har folk blåst i Trumps hår
- Besökare från 185 av jordens 193 länder (inga trumpeter från Nordkorea ännu)
- #TrumpDonald trendade globalt på Twitter redan första dagen (ovanför #DonaldTrump)
- Under peak, en tweet var 15:e sekund
- Under peak, 10.000 trumpetningar i sekunden
- Det har sammanlagt trumpetats 123 år i Trumps öron

Medier som lyft kampanjen:
- CNN TV
- Yahoo Politics
- Der Spiegel
- Huffington Post
- Telegraph
- Mashable
- The Local
- The Next Web

LÄS MER: Blås håret av Donald Trump - världssuccé för svenska byrån