I en tid när det är svårt att ta betalt för traditionella annonser är det inte konstigt att både medier och annonsörer letar nya sätt att kapitalisera på sina målgrupper.

Förra veckan toppade Aftonbladet sin papperstidning med ett reportage som var så kallat "sponsrat innehåll". I det här fallet var det ett bolag i finansbranschen som sponsrade en sida där läsarna fick lära sig att det är enklare än man tror att spara ihop till en miljon kronor. Inget fel på knäcket i sig, men utan annonsmärkning på ettan tror jag inte många läsare förstod att innehållet var framtaget med stöd från en kommersiell aktör, som ville marknadsföra innehåll av just den typen.

Ett annat exempel från förra veckan där journalistikens oberoende ifrågasattes var när Jan Gradvall gjorde en intervju med artisten Max Martin för DI Weekend. Så här skrev Dagens Nyheter:

Jan Gradvall hade ett uppdrag att för Polarprisets räkning göra en filmad intervju med Max Martin inför att denne skulle motta sitt pris. Och i samband med det gjorde han också en intervju för magasinet DI Weekend.

Jag förstår den principiella invändningen, kan man verkligen växla så snabbt mellan att göra content för en branschaktör och oberoende journalistik?

Jan Gradvall är intressant på så sätt att han rör sig så obehindrat mellan "fri journalistik" och andra tydligt köpta uppdrag. Och det utan att tappa sin trovärdighet som en av Sveriges ledande kultur- och musikjournalister. Han gjorde till exempel förra året en filmad intervju med artisten Thåström som släpptes på Youtube i fyra delar. Thåström hade självt valt att bli intervjuad av Jan Gradvall, och betalade honom för uppdraget.

Ytterligare ett exempel: För två år sedan skrev just Jan Gradvall en mycket uppmärksammad artikel om fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic och dennes medverkan i Volvos nya reklamfilm. Erbjudandet om att få göra intervjun kom från reklambyrån Forsman & Bodenfors, som gjorde filmen. Jan Gradvall och Dagens Industri Weekend tackade ja till att göra intervjun, som var ett slags backstage-skildring av hur reklamen spelades in. Intervjun publicerades i DI Weekend den dag filmen hade premiär och Volvo köpte mängder av Forsman & Bodenfors-gjorda annonser.

Den sammantagna effekten blev enormt stark, en snygg reklamfilm med Zlatan i huvudrollen, massor med annonser. Och Sveriges mest hyllade kulturjournalist skriver en lång artikel om själva filminspelningen. Ur Volvos perspektiv hade det knappast kunnat gå bättre. Publiceringen hyllades av många, men fick också en del kritik, bland annat från Sysvenskans Andreas Ekström, som frågade sig om artikeln var reklam eller journalistik.

Jan Gradvall svarade att han förstod problematiken, men att både han och Dagens Industri från första början varit helt transparanta med hur artikeln kommit till.

För några år sedan var medievärlden enklare att förstå, journalistik var journalistik och annonser var annonser och aldrig möttes de två. I dag experimenterar medierna med nya format där den traditionella bilden av vad som är journalistik och vad som är köpt annonsplats utmanas.

Jag tror att synen på innehåll i medierna och hur det kommit till kommer att förändras ännu mer de kommande åren. En ofta förbisedd aspekt i debatten är att "contentinnehåll" ur ett läsarperspektiv ofta är påfallande bra. Telia kan ha mycket intressanta saker att säga om internet, analytiker från Handelsbanken vet mer om aktiemarkanden än många ekonomijournalister. Jan Gradvalls intervju med Thåström var riktigt bra, den hade kunnat sändas i ett fint kulturprogram på SVT. Troligen är content eller sponsrat innehåll ur vissa läsares perspektiv mer intressant än mycket av journalistiken. Vilket för oss i medierna öppnar upp för att ta bra betalt av annonsörerna för de nya formaten.

Men för att mediernas relation – och affär – med läsarna, tittarna eller användarna ska vara långsiktigt hållbar krävs det en tydlighet om vad som är journalistik och vad som är köpt innehåll.

Jag hoppas och tror att vi kommer att få se många kreativa samarbeten och nya typer av kommunikationslösningar i framtiden.

Det var inte bättre förr, for the record.

***
Grattis Dagens Media till ett nytt format på tidningen. I en tid när alla helst talar om digital utveckling kan det även vara en god idé att utveckla sin pappersprodukt. Jag tror att det är lätt att vi tidskrifter gör dagspressens problem till våra. Att många människor väljer bort att läsa papperstidningen på morgonen (och kvällen) betyder inte att samma människor inte vill läsa en specialiserad tidskrift i papper. Dagens Medias nya magasin känns intressant, även Resumé kommer att skruva på vår form och innehåll under de kommande månaderna.

***
En guldstjärna till Dagens Nyheter som driver en stark journalistisk kampanj mot det vidriga näthatet.

***
Expressens avtackningsetta till Jan Helin är genial. Native- och Goldman Sachs-hånen är riktigt fyndiga. Ren utklassning om man jämför med den etta Jan Helins arbetskamrater på Aftonbladet lyckades åstadkomma.

***
Storyn om hur det svenska kreatörsparet Jacob Sempler och Emil Tiismann för 15 dollar köper en domän som strax därpå får över 65 miljoner besök är häftig. Läs den här!

***
Missa inte Resumés helgintervju med Fokus nye chefredaktör Johan Hakelius. Ställ klockan på 07.30 på lördag morgon om du vill läsa den först.

***

Trevlig helg!