Internetsamhället. Robotifiering. Internetifiering. Dessa ord har vi hört en tid och rimligen så, eftersom det är den framtiden vi går till mötes. Hade jag varit 23 istället för 43 hade jag inte ens reflekterat över detta. "Internet bara är" som Tictails Carl Waldecrantz, då cirka 23, förklarade för mig när vi jobbade på Identity Works tillsammans för några år sedan.

Men med som i mitt fall, en fot i livet innan internet och en mitt i detsamma är det så tydligt hur den digitala verkligheten inte, som ofta görs gällande äter upp, utan snarare växelverkar med den fysiska dito för att ta tillvara det vi gillar och samtidigt flytta utvecklingen framåt.

Låt oss titta på boken som ett konkret exempel. Färska siffror från Bokförläggarföreningen och Bokhandlarföreningen visar att den svenska bokförsäljningen ökade under 2015 efter sju års tillbakagång. Mest pengar tjänade internetbokhandlarna, men flest böcker såldes i fysiska butiker.

Instinktivt blir man givetvis glad över en sådan nyhet. Den fysiska bokens image är oförändrat stark, även om dess försäljningsställen – med anrika bokhandeln Hedengrens konkurshot färskt i minne – haft segdragna lönsamhetsproblem.

Men det jag sedan kom att fundera över var vad som hänt mellan 2008 och 2014 – den period då bokköpandet dalat. Jo, under dessa år har internet utvecklats som mest. Sociala medier har exploderat och näthandeln mognat och förfinats. Men vad som framförallt skett är att internet och den fysiska verkligheten konvergerat – imiterat varandra, lärt av varandra och börjat samverka. På sätt och vis har den digitala handeln har inte slagit ut, så mycket som utvecklat den fysiska dito.

Här, ett färskt exempel. Nyligen öppnade Amazon sin första fysiska bokhandel "Amazon Books" i Seattles University Village. Den är skapad helt utifrån internets logik och de lärdomar man dragit av e-handeln. Till att börja med är priset på de 6000 böckerna detsamma i den fysiska butiken som på nätet. Istället för att som brukligt ställa böckerna med ryggen mot kunden, visar Amazon framsidorna.


Amazon Books i Seattle. 

En stor vägg visar de böcker som säljer bäst på Amazon.com och intill titlarna finns recensioner och kommentarer – inte från professionella kritiker, utan från vanliga läsare och kunder.

Vad som delvis sker genom topplistor och gräsrotskritiker (och något vissa skulle använda som kritik) är att litteraturen populariseras eller demokratiseras lite beroende på hur man ser det. Avstånden mellan författare, läsare och kritiker krymper. Även själva författaryrket har blivit mer tillgängligt.

Produktionsprocessen har förändrats så att fler kan publicera sin första bok i en mindre upplaga och på så vis påbörja sin skrivarbana. Att ge ut en bok är fortfarande ett oöverträffat sätt att lansera en tanke med tyngd och uppmärksamhet. Det är därför offentliga personer som varit i blåsväder effektivast levererar SIN sanning i en fysisk bok och sedan låter sig citeras direkt ur denna som ett konkret facit, istället för att löpa gatlopp mellan skjutjärnsfrågor från skickliga reportrar.

På samma sätt har den gamla albumlogiken (fyrkantig omslagsbild, cirka 10 låtar, ett par av dem singlar) inom musikindustrin fortsatt att vara modellen för att leverera musik, även sedan den digitala strömningen tog över.

Kulturellt finns många dimensioner av den fysiska boken som talar till dess försvar. Internet är en fantastisk informationskälla, men har också blivit en fokustjuv. Vi ser redan medvetet "dummare" smartphones utvecklas med endast basfunktionerna ringa och skicka SMS, samt det uttryckliga syftet att just öka vår förmåga att fokusera. Att läsa en pappersbok är en i sammanhanget bra ritual för att träna koncentrationen, eftersom du kommer bort från internet och på så vis inte påminns om allt annat du kan göra – lite som det klassiska problemet med att arbeta från hemmet.

Sist men inte minst är boken för all framtid en enastående present. Vad är mer tacksamt att ge bort i vår prylmätta tillvaro än välriktad tankeupplevelse?

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg