Peter Kamstedt har arbetat på reklambyrån DDB Stockholm sedan 2012, med ansvar för kunder som Willys, Skoda, Försvarsmakten och Ericsson. Om två veckor checkar han ut.

– När jag kom så var det en klassisk reklambyrå och nu är det en helt annan byrå som är anpassad för en digital tid. Det var varit en väldigt kul resa. Om man är funtad på det sättet om man inte vill sitta still och bli en grinig gammal gubbe utan vill bygga nytt och göra skillnad, då är det dags att gå vidare, säger Peter Kamstedt till Resumé.

DDB var urtypen av en klassisk reklamsetup som nu fått mer kött på benen, menar Peter Kamstedt.

– Vi hade en liten designavdelning och en digital avdelning som gjorde saker på beställning av reklammakarna. Hela erbjudandet är nu förändrat där design och digital har växt och frontar kunden på samma nivå som reklamteamet. Det är en spegling över hur kundernas behov har förändrats då kundens livscykel ser helt annorlunda ut än tidigare.

Du har hållit rätt låg profil på byrån?
– Det har blivit så automatiskt, men det har nog att göra med att man varit på arbetsplatser med naturligt högt profilerade personer som varit väldigt duktiga. Kommunikatörens lott i livet är att göra saker som syns, men att själv hålla sig i bakgrunden.

Vad minns du mest från åren på DDB?
– Hela resan har varit intressant. Jag är mest nöjd med de senaste projekten för Skoda och Willys, som båda kommer med projekt som kommer göra stora avtryck under våren, säger Peter Kamstedt.

Peter Kamstedt gör sin sista dag den 4 mars. Han har tidigare arbetat som globalt kundansvarig på Great Works med ansvar för bland annat Absolut Vodka, Kanal 5 och J&C. Han var tidigare även lärare på Berghs School of Communication.