90 sekunder in i premiärföreställningen av kritikerrosade ”Carmen Moves” så krockade dansarna Javier Perez och Ninos Josef. Krocken resulterade i att Perez bröt näsan och Josef svimmade av. En positiv del i det hela kan sägas vara att händelsen blev en riksnyhet och gjorde succé i sociala medier.

DDB och Folkoperan har nu kommit på det bästa sättet att göra pr av den brutna näsan. Nämligen ett spel som ska hylla dansarnas dedikation till scenkonsten. Spelet har publicerats på Folkoperans hemsida och går ut på att kontrollera en näsa som ska undvika dansare som kommer mot spelaren i hög hastighet.

– Oavsett vad man håller på med så är det tillstånd som dansarna kom till under premiärföreställningen målet. Att kunna gå in så mycket för sin uppgift att man glömmer tid och rum är få förunnat. Därför var det enkelt för oss att motivera en lite längre arbetsdag än vanligt i och med framtagande av spelet, säger Daniel Mencák, kreatör på DDB Stockholm, i en kommentar.

DDB blev Folkoperans reklambyrå i september 2015. DDB har sedan tidigare kunder som Samsung, H&M, Ginatricot och Aco.

Här kan du spela Carmen Moves-spelet.