Schibsted Sveriges rörelseresultat landade under 2015 på 962 (910) miljoner kronor - det bästa någonsin. Omsättningen uppgick till 5 114 (5 038) miljoner kronor. Sverigechef Raoul Grünthal är nöjd med hur verksamheterna presterat under året och speciellt att siffrorna är jämt fördelade över de tre affärsområdena.

LÄS MER: Schibsted Sverige visar högsta resultatet någonsin

– Det är ett starkt resultat. Vi har ganska länge sagt att målsättningen är att bygga den digitala mediekoncernen med starka synergier mellan digitala verksamheter. Det är det som vi fortsätter göra kvartal efter kvartal. Man blir aldrig färdig med en sådan strategi. Men under 2015 har vi kommit ganska långt och det känns som att det är bra perspektiv. Istället för att bara fokusera på hur vi räddar de analoga verksamheterna så ligger fokus på hur vi bygger den digitala strukturen, säger Raoul Grünthal till Resumé.

Svenska Dagbladets resultat sticker ut speciellt med en ökning på 46 procent under 2015. Det beror på två saker, menar Raoul Grünthal.

– Av någon anledning så har SvD ökat framförallt annonsförsäljningen väldigt kraftigt digitalt och tar där starka marknadsandelar. Även prenumerationerna ökar. Det beror dels på att de digitala prenumeranterna blir fler och att prishöjningar har skett i print. Minskningstakten i print är heller inte lika stor. Den har bromsats upp lite.

Aftonbladet då, tidningen backar?
– Och omsättningen kommer fortsätta backa. Även här kompenserar man med prishöjning, men upplageintäkterna minskar. Minskningstakten på print är hög och det ska man vara inställd på att den ska fortsätta vara. Där är fokus inte på att öka omsättningen totalt sett, utan det är givet att printomsättningen sakta försvinner.

Aftonbladets digitala intäkter ökade till 783 (699) miljoner.
– Vi börjar komma ifatt nu, med bland annat Plus-tjänst och fortsatt utveckling av annonsverksamheten. Om man tittar på Q4 så kommer de digitala intäkterna mer ifatt.

Vad är det som fungerar med Schibsted Growth?
– Vi är väldigt nöjda. Om man ska lyfta fram ett par saker beror ökningen dels på personal finance segment som börjar bli en stor enhet. Sen på Prisjakt där vi har en brinnande internationalisering.

Förra veckan skrev Resumé om att Ehsan Fadakars nya jobb var att utreda ett talangnätverk, likt United Screens och Perfect Day, för Schibsted Sveriges räkning. Projektet är i idéstadiet och ska presenteras om cirka en månad. Raoul Grünthal vill inte kommentera uppgifterna om talangnätverket.

– Jag kommenterar aldrig den sortens uppgifter. Vi har många projekt på gång och vi berättar aldrig vad det kan vara.

Hemnet-affären då, hur nära är Konkurrensverket sin bedömning?
– Vi är väldigt glada att vi har kommit förbi den fasen att nuvarande ägarna vill ha oss som ägare och partners. Men vi är ödmjuka. Konkurrensverket frågan ligger hos Konkurrensverket som ska göra sin bedömning. Det är inte meningsfullt att jag pratar om när den kommer. Det får ta den tid det tar, säger Raoul Grünthal.

LÄS MER: Klart: Schibsted köper Hemnet - avtalen undertecknade