Lars Lerin hyllas av tittarna för sitt sätt att närma sig programdeltagarna. Bland dessa finns Leif GW Persson, Mikael Persbrandt och Anni-Frid Lyngstad. Tittartoppen ligger på 1 230 000.

Allt började med en idé från produktionsbolaget Mexiko Medias medgrundare Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

– De hade hört och sett Lars i sitt sommarprat och i dokumentärer. De har en otrolig näsa av att se personer som i vanliga fall inte är självklara tv-personligheter. De åkte upp till Värmland och träffade Lars och pratade om hur man skulle få ihop något. Det är väldigt härligt att en person som är så väldigt öppen kring sina egna demoner, som beskrivs som en introvert konstnär, visar sig vara så otroligt varm och spännande. Det blir väldigt avväpnande. Det är antitesen kring hur folk som intervjuar brukar vara, säger Lars Beckung, vd på Mexiko Media, till Resumé.

Mexiko Media tog programidén Vänligen Lars Lerin till SVT Kultur som nappade.
– Jag måste säga att det har varit ett ljuvligt samarbete med SVT från sekund ett. Och det är ett väldigt fint hantverk från vårt produktionsteam. Det är grundstenarna i alla lyckade program.

Tittarna har efter programmet tagit Lars Lerin till sina hjärtan.
– Det är självklart primärt för att han är en så härlig person, men det är kul att både Lars själv och tittarna tycker om bilden som redaktionen målat upp. Lars har varit väldigt delaktig i arbetet och vi har inte gjort något som gjort att han har känt sig obekväm.

gdgdf
Foto: Paulina Majari

Trodde ni på miljonpublik?
– Nej, det var lite oväntat. Det är en superkommersiell framgång. Inget program som vi har gjort har fått så mycket respons, både jobbmässigt och privat.

Varför valde ni just SVT?
– Programmet hade kunnat gå på en annan kanal också, men det är givet kulturinnehåll. Därför kändes SVT bäst.

Hur gick det till när ni valde ut personerna som medverkade?
– Det var en dialog mellan redaktion, producent, SVT och Lars Lerin. Så det kommer från alla håll.

Var det någon som tackade nej?
– Det kan jag inte uttala mig om. Men vi märkte att Lars Lerin är omtyckt i olika kretsar, så vi fick till väldigt bra namn. Det var inte speciellt svårt att få folk att tacka ja, men teamet jobbade hårt. Visst var det namn som av tidsskäl inte kunde vara med.

Många är dock besvikna över att Vänligen Lars Lerin bara är 28 minuter långt.

– Det är det en hel del kommentarer handlar om. Dels är det styrt av SVTs tablå och sedan gillar vi att folk vill ha mer när programmet är slut snarare än att de kände att det var lite långt.

dfgdfFoto: Josefin Mirsch

Blir det en fortsättning?
– Vi är självklart sugna på att göra mer tv med Lars Lerin. Men det är SVT som sköter beslut och kommunikation om eventuella fortsättningar, säger Lars Beckung.

Twitter hyllar Lars Lerins program: