Resumé berättade i mars 2015 om hur blöjföretaget Libero och reklambyrån Volontaire utvecklade världens första graviditetsarmband. Armbandet går ut på att när mamman känner barnet sparka eller på något annat sätt gör sig påmint i magen så kan hon med ett knapptryck skicka en vibration till sin partner. På så sätt är båda föräldrarna alltid nära varandra i graviditeten.

Reklambyråer finns där för att presentera innovativa idéer och prototyper, men det är kanske mindre vanligt att uppdragsgivaren verkligen slår slag i saken och börjar sälja produkten. Nu, nästan ett år sedan, har Libero valt att gå i mål med projektet. Nu produceras 10 000 exemplar av klockan Libero BabyBuzz. Men den kommer inte att säljas – utan ska lånas ut gratis till blivande föräldrar via Liberoklubben.

Produkttestningen har pågått för fullt under 2015, då bland annat webb-tv och dokumentärfilm har gjort i samarbete med gravida par från Liberoklubben och gravida bloggare med större räckvidd.

Avgörandet för framställandet av armbandet har bland annat varit pappornas intresse, enligt Libero.

– Istället för att först färdigställa produkten och sedan lansera den, valde vi att göra en prototyp och dokumentera resan till en riktig produkt. Det har varit väldigt givande att leverera en lösning baserad på riktiga kundbehov och kunna göra kommunikation av hela kedjan, säger Eva Nilsson, projektledare på Volontaire, i en kommentar.

Libero BabyBuzz har en batteritid på sex månader. Produktutvecklingen sker i samarbete med Volontaire, industridesignföretaget NoPicnic och teknikbolaget WSI.