Tre har skrivit avtal med israeliska Shine som gör det möjligt att blockera annonser via nätverket. Den här omdiskuterade teknologin rullas först ut i Tre:s nät i Storbritannien och Italien och ska sedan, enligt Engadget.com, rullas ut snabbt på andra marknader. Det hela håller på att implementeras just nu, och enligt Tre ska de förklara vad det innebär specifikt inom de kommande månaderna.

Anledningen till Tre:s beslut är att de ska följa sina principer om att reducera höga datakostnader och skydda konsumenter från annonser som är målgruppsinriktade.

– Irrelevanta och överdrivna mobilannonser irriterar kunderna och påverkar deras samlade erfarenheter av vårt nätverk, säger Tre:s brittiska marknadschef Tom Malleschitz, som förklaring till varför annonsblockerare införs.

Apple mötte både ris och ros när de i september 2015 valde att tillåta tredjepartsappar för adblockers i iOS-enheter. Mediehusen förfärades över tilltaget och frågade sig hur de nu skulle tjäna pengar på digitala annonser. Enligt Engadget så funderar nu också de brittiska mobiloperatörerna EE och O2 i liknande banor som Tre.

Återstår att se om Tre:s annonsblockerare kommer till Sverige.