Förra våren utsågs Martin Schori till nyhetschef på KIT. Han kom då från Aftonbladet och jobbet som onlineredaktör. Under hösten har han byggt upp Bonniers digitala satsning, men nu har han alltså bestämt sig för att återvända till sin forna arbetsplats. Där tar han jobbet som utrikesredaktör efter Karin Lindblom
– Jag har fått ett jättebra erbjudande om ett jobb som verkligen känns kul. Utrikesjournalistik är något som går rakt in i hjärtat på mig, och där finns det jättemycket att göra digitalt. Det finns en myt om att utrikes inte engagerar, men så är det inte, säger han och tillägger:

– Samtidigt är det supertråkigt att lämna Kit. Jag hade inte tänkt att det skulle bli så här. Jag har trivts väldigt bra.

I en lång intervju med Resumé i höstas riktade han skarp kritik mot de stora mediehusen och deras bristfälliga förmåga att ta hand om talanger: 

– Det blir toppstyrt och hierarkiskt. Det blir hämmande för idéarbetet och inte särskilt kul att jobba där. Jag vet inte hur man ska komma runt det på ett jätteföretag. På Aftonbladet gjorde man en omfattande omorganisation. Hela grundidén var att ta bort toppstyret, att försöka få ut lite mer av sina anställda. Det är klart att det är lättare på ett mindre företag att åstadkomma detta. För mig blev det en helt annan grej när jag kom till KIT, just hur man talar med sina anställda. Jag talar av egen erfarenhet. Arbetsmarknaden är en del av problemet. Det finns väldigt många som slåss om samma jobb, då vågar folk inte ställa krav av rädsla för att vara obekväma, sa han då.

Att han trots sin kritiska hållning väljer att återvända kommenterar han så här: 
– Dels har Aftonbladet genomgått en omorganisation som delvis kommer ur Aftonbladet-rapporten (som Martin Schori var med och skrev). Jag har också hört att det är mycket bättre där nu jämfört med tidigare, bland annat att de arbetar i mindre team. Jag vill också vara med och bidra istället för att sitta på läktaren och klaga.

Vad tar du med dig från Kit?
– Kit är väldigt bra på att hitta sätt att berätta om tråkiga saker på ett intressant och lättillgängligt sätt. Det är något jag har jobbet med här om som Aftonbladet kan dra nytta av.

Martin Schori är också aktuell med en handbok om webbjournalistik samt sitter i styrelsen för Publicistklubben. Vem som blir hans efterträdare på Kit är inte klart i dagsläget.