Att Gunilla Herlitz avgår efter 30 år inom Bonnier slog ner som en bomb i Mediesverige. En del är förvånade, andra inte. Klart är i alla fall att Gunilla Herlitz lämnar ett stort arv bakom sig, som tagit år att bygga upp. Resumé har skickat ut frågan till ett antal mediechefer i Sverige om vad Gunilla Herlitz betytt för Bonnier. Här är några som tagit sig an uppgiften.

Pontus Bodelsson, idag vd på HD-Sydsvenskan, där Gunilla Herlitz är styrelseordförande, är en av de som gillat att arbeta med Gunilla Herlitz.

– Gunilla är ett inspirerande energiknippe som jag kommer att sakna. Som ledare har hon målmedvetet och starkt drivit ett minst sagt betydelsefullt förändringsarbete.

Hur har hon arbetat med HD-Sydsvenskan?
– Gunilla har drivit på förändringsarbetet även för HD-Sydsvenskan.  Hon har haft klok förståelse för våra specifika utmaningar och möjligheter som södra Sveriges mest betydande mediehus.

Vad har hon gjort för HD-Sydsvenskan som du känner är extra minnesvärt?
– När HD:s förra ägare efter förhandlingar till sist mest såg riskerna och beslöt att inte förvärva Sydsvenskan, så hade Gunilla modet att vända affären. Hon såg potentialen i ett sammanslaget HD - Sydsvenskan och tvekade inte.

Vilken typ av person behövs för att leda Bonnier News?
– Det behövs en person med hjärta för vår meningsfulla utmaning, med strategisk höjd i förändringsarbetet och med förmåga att inspirera medarbetarna på resan. De fyra olika titlarna har ganska olika förutsättningar att finna just sin egen nya affärsmodell.

Har du några kandidater?
Tomas Franzén kommer säkert att genomföra ett gediget rekryteringsarbete. Jag har inga gissningar.

LÄS MER: Gunilla Herlitz avgår

Pia Rehnquist, chefredaktör på Sydsvenskan och kollega med Pontus Bodelsson hyllar Herlitz kunskaper.

– Gunilla har varit modig och stark och fattat svåra beslut som var helt nödvändiga för alla tidningar. Med sina kunskaper om tidningsvärlden och journalistik har hon samtidigt – ihop med många andra såklart – byggt flera av företagen bättre och starkare än på väldigt länge. För HD Sydsvenskans del har Gunilla varit en engagerad och kunnig styrelseordförande. Det är en styrka för oss, upplever jag, med den tydliga kopplingen till övriga tidningar i affärsområdet, skriver hon i ett mejl.

Pia Rehnquist tillägger en ytterligare fundering:

– Som vd för News lämnar hon också två av fyra tidningsföretag med kvinnliga chefredaktörer. Det kan vara en slump. Eller inte.

LÄS MER: Herlitz tjänade över 40 miljoner på att vända Bonniers tidningar

Gunilla Asker, vd på konkurrenten Svenska Dagbladet, gillar att SvD fått köra race med DN.

– Gunilla Herlitz har bidragit positivt till vår bransch och utvecklandet av den viktiga kvalitetsjournalistiken.  Vi har också framgångsrikt samarbetat i distributionsfrågor vilket varit bra för både SvD och DN. Jag önskar henne all lycka till i framtiden, skriver hon.

Björn Wiman, Gunilla Herlitz kollega tillika kulturchef på DN, tror sig se en lite dystrare vardag efter sommaren.

– Jag känner Gunilla Herlitz som en hängiven och temperamentsfull människa med tidningskänsla in i benmärgen. Det har varit roligt och spännande att arbeta med henne – inte minst eftersom hon har en så stark förståelse för sambandet mellan bokstäver och siffror. Det blir gråare och tystare på DN utan Gunilla.

Cecilia Krönlein, chefredaktör på Göteborgs-Posten, känner inte Herlitz närmare, men lägger ändå vikt på hennes insatser för branschen.

– Helt klart har hon i sina olika roller och uppdrag betytt mycket för framförallt Bonniers, men även för branschen. Det ska bli spännande att se var hon hamnar framöver. Vem som kan tänkas ta över efter Herlitz har jag förstås ingen aning om, skriver hon i ett mejl.

LÄS MER: Gunilla Herlitz om avgången: "Beslutet har långsamt växt fram"

Mona Johansson, tidigare tf chefredaktör och ansvarig utgivare på Metro och idag vd på Contentkonsulterna, känner inte heller Gunilla Herlitz, men ser vikten i hennes roll.

– Resultatmässigt är det ett imponerande arv hon lämnar efter sig. Att det inte finns en naturlig efterträdare är en svaghet i ledarskapet.

Vad är din bild av hennes 30-åriga insats hos Bonnier?
– Min bild är att hon varit betydelsefull för Bonniers mycket välbehövliga försök till förnyelse och att hon lyckats få de olika Bonnierbolagen att börja samarbeta (även om det finns mycket mer att göra där). Hon har också varit en symbol för att kvinnor kan vara effektiva och kompetenta på absolut toppnivå i en bransch som fortfarande har en lång väg att gå jämställdhetsmässigt på ledningsnivå. Herlitz har också varit kontroversiell på ett sätt som bara män brukar tillåtas att vara.

Vilken sorts person behöver Bonnier News som ledare?
– Jag har inte tillräckligt stor insyn för att bedöma det, men förmågan att knyta ihop de olika företagen inom Bonnier News bör vara fortsatt viktig.

Vem tror du tar över efter Herlitz?
– Om det stämmer att de vill att en och samma person ska ersätta Herlitz på samtliga poster så är det väldigt få personer som kan axla manteln. Låga odds för att efterträdaren hämtas inifrån.

LÄS MER: Tomas Franzén: Så är kravprofilen för Gunilla Herlitz efterträdare

Martin Alsander, vd och koncernchef på Stampen, säger:
– Jag tycker Gunilla verkar ha gjort ett fantastiskt jobb och lyckats med konststycket att skapa synergier, utveckla nyhetsförmedlingen och samtidigt konstandseffektivisera. Hatten av! Herlitz lämnar en stark nyhetsverksamhet bakom sig och har säkert en spännande resa framför sig.

Hur kommer det bli för nästa vd?
– Nästa vd får ett bra utgångsläge, en stor utmaning och ett spännande jobb.