Mittmedia-koncernen presenterar sitt bokslut för 2015 i ett pressmeddelande. Där framgång att omsättningen under fjolåret landade på 2085 (1445) miljoner kronor. Då ingår Promedias och Adeprimos intäkter under nio månader. 

Rörelseresultatet (EBITDA) ökar till 137 (114) miljoner kronor 2015. Då ingåår omsutruktureringskostnader och andra engångposter om 46 miljoner kronor. Räknat på det underliggande resultatet blev marginalen nio procent för koncernen. 

– Jag är glad över att vi klarar att prestera en god lönsamhet samtidigt som det stormar i tidningsbranschen. Vi fortsätter att omstrukturera våra verksamheter, ställa om till en digital affär och samtidigt tjäna pengar, säger Thomas Peterssohn, vd och koncernchef i MittMedia, i en kommentar.

Men långt i från allt ser ljust ut. Annonsintäkterna minskade med åtta procent och intäkterna från print med 11 procent. Under 2015 stod digitalt, radio och gratistidningar för cirka 25 procent av Mittmedias omsättning. På plussidan ökade radio och digitalt liksom abonnemangsintäkterna. 
– Både de gamla och de nya verksamheterna har jobbat hårt med att effektivisera den traditionella tidningsverksamheten och har förbättrat den underliggande lönsamheten", säger Thomas Peterssohn.