Ingen har väl kunnat undgå Coca Colas framgångsrika lansering ”Share a Coke”, där de valde att lägga till namn på flaskor och burkar. Konkurrenten Pepsi vill inte vara sämre och väljer att lansera emojiburkar – så kallade ”PepsiMoji”. Det här kan sägas vara Pepsis drag för att nå de unga, som de senaste åren ratat läskedrycker till förmån för hälsotrenden.

PepsiMojis är en del av kampanjen ”Say it with Pepsi” som med start i fjol uppmuntrade läsksugna att skicka emojis till sina vänner med ena handen, medan man skulle dricka Pepsi med den andra.

Nu tar man det alltså steget längre och trycker emojisarna på läskburkar globalt. Kampanjen ska ut på 100 marknader, säger en talesperson för Pepsi till Adweek.

Det handlar om hundratals egenritade emojis – om än inspirerade av de nuvarande – som kommer att hamna på brukar med ”vanliga” Pepsi, Max och diet/light. Bland de utvalda finns figurer som exempelvis bär solglasögon, gör en pussmun, hjärta, frågetecken, diamantring.

PepsiMojis har redan dykt upp i bland annat Kanada, Ryssland, Thailand och Pakistan. I sommar kommer de att nå USA och därefter resten av världen, om allt går som planerat. Designen innehåller färgerna, blå, röd och vit – precis som Pepsis logga.

Här kan du se filmen som släpptes för PepsiMoji i somras, där en man friar till en kvinna med hjälp av PepsiMojis.