På måndagsmorgonen berättade Gunilla Herlitz om sitt beslut att lämna jobbet som vd på Bonnier News som innefattar DN, DI och Expressen. Istället ska hon testa vingarna på annat håll. Koncernchefen Tomas Franzén sörjer att han tappar en av sina viktigaste nyckelpersoner.
– Hon har jobbat inom Bonnier i 30 år och i ledande befattningar i 15 år. Hon har gjort ett jäkligt bra jobb med att få ihop affärsområdet Bonnier News. Men hon känner sig klar och sugen på att göra något annat under återstoden av karriären. Det tycker jag är fullt förståeligt. Vi är oerhört tacksamma och glada över att ha haft henne hos oss, och vi hoppas att det går bra för henne framöver också, säger han.

På frågan om hennes främsta bedrifter lyfter Tomas Franzén fram vändningen av Dagens Nyheter och arbetet med att få ihop affärsområdet News.
– När hon kom till DN 2008-2009 var det en verksamhet som förlorade väldigt mycket pengar. I dag är det en framgångsrik och lönsam tidning. Under de två åren som jag har jobbat med henne har hon levererat mycket starka resultat för affärsområdet i en tuff marknad. Det är bara att lyfta på hatten.

Redan för ett år sedan kom uppgiften om att hon skulle sluta. Hade ni någon diskussion redan då?
– Det var inget vi pratade om då. Det här har kommit upp under den senaste månaden.

Har du erbjudit henne någon ny roll eller försökt övertala henne att stanna?
– Det här är Gunillas beslut helt och hållet. Hon har varit länge hos oss och känner att hon vill göra något annat i karriären. Det har jag stor respekt för och vi har en mycket bra relation.

Hon sägs ha varit en av kandidaterna till att få det jobbet som du har nu. Har det spelat in i hennes beslut att lämna?
– Det får du fråga Gunilla om. Vi aldrig haft någon sådan diskussion och jag tycker det är jättetråkigt att hon slutar. Men jag har full respekt för att hon efter så många år vill göra något annat, säger Franzén.

Processen med att hitta Gunilla Herlitz efterträdare är nu inledd. Förhoppningen är att det ska bli klart till dess att hon lämnar till sommaren, men medvetenheten finns om att det kan ta längre tid än så. Medieanalytikern Olle Lidbom spådde tidigare i dag att Bonnier får det svårt att hitta någon ersättare som vd för samtliga tidningar. Men det är ambitionen, säger Tomas Franzén.
– Målsättningen är att hitta en person som kan ersätta henne rakt av. Vi tittar nu både internt och externt. Det är ingen lätt rekrytering med tanke på Gunillas bakgrund som journalist, kombinerat med att vara en bra företagsledare. Vi får återkomma när vi ser vilka kandidater vi får in.

Vad har ni för profil på den ni söker?
– Vi behöver en person med goda ledaregenskaper, som är van att ratta stora organisationer och har bevisat att den klarar det. Sedan ska hen ha en god förståelse för verksamheten och vad journalistik handlar om. Jag är medveten om att det är en tuff profil.

Är det ett tillväxtuppdrag eller besparingsuppdrag?
– Både och. Hela Bonniers strategi är att å ena sidan bli mer effektiva i den traditionella affären för att frigöra resurser till att hitta nya digitala intäkter. Det kräver en person som har kunskap om både befintlig verksamhet och ett bra affärsutvecklingssinne.