Resumé rapporterade nyligen om Honestys all time high under det senaste räkenskapsåret. Omsättningen landade på 44,1 (37,7) miljoner kronor vilket är den högsta noteringen i byråns historia. Rörelseresultatet blev också det bästa någonsin med ett överskott på 9,7 (9,5) miljoner kronor.

Men allt är inte guld och gröna skogar. Nyligen stod det klart att fyra personer tvingas lämna byrån som nu består av 19 anställda.
– Det är alltid jättetråkigt. Vi anställer alltid personer som vi tycker om, och om man jobbar tight ihop blir man kompisar. Det är skittråkigt att skiljas från en kompis. Det är det värsta som finns i det här yrket, säger vd Walter Naeslund.

Orsakerna är två. För det första har kunden Viaplay valt att väsentligt minska investeringarna hos Honesty, erfar Resumé. Walter Naeslund dementerar att de har tappat kunden eller att investeringarna har strypts. Däremot säger han att det är ett "lägre tryck" från deras sida.
– Vi har ett lägre produktionstryck just nu vilket gäller flera kunder den här tiden på året men det är inga avtal som är uppsagda.

Den andra orsaken är att byrån arbetar med att ställa om sitt erbjudande från mer traditionell reklambyrå till ett "Reklambranschens HBO". Det betyder att de fokuserar på att skapa långsiktiga koncept och serier snarare än enskilda kampanjer.
– Vi ska skapa långa serier där man bygger lojalitet och reklamkapital över tid. Det har vi rest land och rike runt och missionerat om det senaste halvåret. Vi tror att det är framtiden för branschen, säger Walter Naeslund.

Det innebär att kompetensen måste ställas om.
– Vi måste alltid ha den set-upen som är bäst för våra kunder. Vi kan inte ha personal under längre perioder som vi inte har beläggning på. Vi försöker följa med orderingången och anpassar oss till vilken typ av efterfrågan vi ser framåt och vilket erbjudande vi tror är framtiden. De flesta byråerna världen över går mot digitala one-off-casefilms-lösningar. Vi går åt andra hållet och anser oss ha mer gemensamt med långsiktiga storytellers som till exempel FLX än med många reklambyråer.

De personer som tvingas lämna byrån återfinns på kreatörssidan och i studion.