I höstas avslöjade Resumé att Forsman & Bodenfors gick skilda vägar med Tele2/Comviq efter ett 16 år långt samarbete. Därefter har en stor byråvalsprocess pågått för de båda varumärkena och i slutet av januari stod det klart att King fick uppdraget att ta hand om Tele2.

Nu är även Comviq-pitchen avslutad. Vinnare blir ANR BBDO. I upphandlingen lyckades de övertyga bolaget om att deras strategi för framtiden är den bästa. Målet är att vidareutveckla reklamkonceptet med karaktärerna Krister och Karim i spetsen.
– Vi vill driva vidare och utveckla konceptet och där har ANR visat stor förståelse. De kommer absolut att vara den bästa partnern att göra det tillsammans med oss, säger Pernilla Oldmark, marknads- och kommunikationsdirektör på Tele2/Comviq.

Viktiga pusselbitar i pitchen har varit affärsförståelsen och personkemin.
– Det måste vara en byrå som passar bra ihop med oss kulturellt och värderingsmässigt. Vi har också tittat mycket på affärsstrategisk förståelse. Kommunikationen betyder så mycket för både Tele2 och Comviq så därför är förståelsen för affären väldigt viktig.

Bolaget vill alltså behålla sina reklamkaraktärer Karim och Krister som den tidigare byrån Forsman & Bodenfors skapade år 2012.
– De kommer att finas kvar. I alla mätningar fungerar de väldigt bra och är omtyckta av målgruppen. Forsman & Bodenfors har gjort ett fantastiskt arbete.

Pernilla Oldmark vill inte berätta vilka byråer som deltog i pitchen eller hur mycket uppdraget är värt i kronor och ören. Däremot medger hon att Comviq är något mindre än modervarumärket Tele2.
– Men där ingår också b2b-marknadsföring, säger hon.