Svenskarna gillar att resa. Men när de väl gör det så brukar det handla om säkra kort. Nu vill onlineresebyrån Travellink veta vilka resmål som får hjärtat att slå som hårdast – bokstavligt talat. Anledningen är att resebyrån under förra året erbjöd 700 resmål dit bara en enda svensk åkte.

Travellink söker nu, via sociala medier, deltagare till ett hjärnexperiment utfört av den kreativa byrån B-Reel.

– Merparten av våra resor går till ett fåtal destinationer. Med det här experimentet vill vi ta reda på om resenärerna bara väljer av gammal vana eller om de faktiskt väljer det resmål som hjärtat bultar allra hårdast för, säger Anna Nilsson, projektledare på Travellink Privatresor, i en kommentar.

Experimentet går till så att deltagarna får kliva in i en upplevelse där deras sinnen utsätts för olika stimuli. Personens hjärtslag och känsloreaktioner mäts, vilket senare analyseras av experter för att få fram vilken typ av resmål som passar personen.

B-Reel står för både den konceptuella utvecklingen och filmproduktionen. Castingen startar idag.

– För oss är Travellink en drömkund, de tar för sig på en etablerad marknad och skapar något nytt vilket vi kan känna igen oss i. De har också låtit oss tänka stort och fritt och därför har vi kunnat skapa en kampanj som fångar själva kärnan till varför vi ens ger oss ut och reser, säger Cecilia Bernard, Sverigechef på B-Reel, i en kommentar.

B-Reel kommer följa de utvalda personerna under hela processen. Experimentet uppdateras löpande med bakom kulisserna-filmer, teasers och personporträtt på Youtube och i sociala medier.