Medan några publicister tagit chansen med Facebook Instant Articles, så kommer desto fler att satsa på Google's Accelerated Mobile Pages. Produkten lanseras imorgon, onsdag.

Mobile Pages skiljer sig mot Instant Articles då alternativet är öppet för alla. Det innebär att alla publicister, konsumentplattformar och kreatörer är välkomna att använda Mobile Pages. Till en början kommer plattformen ta hjälp av några av världens större mediehus, som exempelvis New York Times, The Guardian, The Wall Street Journal och Daily Mail.  De får sällskap av plattformar som Twitter, Viber, Pinterest, ChartBeat och WordPress.com.

LÄS MER: Facebooks Instant Articles i Sverige

Mobile Pages kommer, enligt Google själva, att ladda artiklar upp till 85 procent gånger snabbare än vanliga webbsajter. Enligt Digiday.com är intresset så stort då Google fortfarande spelar en stor roll i att driva trafik till webbplatser, vilket gör Mobile Pages svårt att bortse från.

Digiday har pratat med ett antal publicister som kommer delta från start i Mobile Pages. Tidningen The Atlantic säger att de kommer att sätta ut allt i Mobile Pages. Mobila sök står för cirka tio procent av det totala antalet sidvisningar hos The Atlantic.

– Om du inte deltar, vill du då sätta en del av denna publik i riskzonen? Vi vet att snabbare sidor kommer göra sig bättre i mobilsökningar. Varför skulle vi inte göra allt vi kan för att göra det snabbare?, säger Kim Lau, vd och digital chef, till Digiday.

Dailys Mails produktchef Noa Szubski säger:
– Om det är en partner du vill gå till sängs med så är det Google, för de är alltid alerta.

Mobile Pages kommer att innehålla annonser och målet är då att ge stöd till ett brett utbud av annonsformat, annonsnätverk och teknologier. Publicisterna sköter själva annonsförsäljningen.

Resumé har frågat Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google Sverige, huruvida Mobile Pages kommer ha några svenska mediehus med från start. Han svarade då:

”AMP är öppet för alla, men när det gäller vilka eventuella medier, utöver de som nämns på hemsidan, är det inget vi kommenterar i nuläget”, säger han.

Enligt Digiday kan en nackdel med Mobile Pages vara att det tar tid att se om den snabba laddningstiden ger betalt i form av större antal läsare och ökade annonsintäkter.

Googles konkurrent Instant Articles kom till Sverige i höstas. Idag är totalt fem mediehus med och testar: Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Stampen (GP), Nyheter24, Aller media och Kit. Återstår att se hur många som nappar på Mobile Pages.