Historien om Ida Karlboms kamp mot Nikon och Patent- och Registeringsverket (PRV) beskrevs tidigare i dag i Dagens Industri. För två år sedan bestämde hon sig för att förverkliga sin dröm om att skapa en regnjacka. Från början var tanken att de skulle heta Ikon (Ida Karlbom of Nockeby) eftersom hon nyligen startat om på nytt.
– Mitt varumärke är viktigt eftersom jag tog steget och startade företaget efter en separation. Jag förverkligade drömmen om regnjackan och tänkte att jag skulle ta mitt eget namn, säger hon till Resumé.

Efter att ha fått bakslag på det första namnet hos PRV kom hon fram till att regnjackorna skulle heta Unikon, en sammansättning av värdeorden "unik" och "ikon". Dessutom finns Ida Karlboms initialer representerade i mitten. Efter några månaders handläggning kom PRV fram till att det nya namnet fick varumärkesregistreras.

Därefter satte entreprenören igång med lanseringen som skedde i höstas. Det fanns bara ett problem. Andra varumärken har nämligen tre månader på sig att överklaga. När tiden nästan hade runnit ut lämnade kameravarumärket Nikon in en protest mot Ida Karlboms Unikon – och fick rätt av PRV. Det visade sig att de hade registrerat sitt varumärke inom 17 olika produktklasser som bland annat täckte regnkläder.
– Många säger att det är krångligt att starta företag i Sverige och syftar på exempelvis Skatteverket. Men det är jättenkelt. Att däremot få sitt varumärke registrerat och att skydda immaterialrättigheterna är otroligt svårt. Det är väldigt problematiskt för nya verksamheter. Nu tvingas jag lägga energi på patenträtten istället för produkten.

Ida Karlbom ifrågasätter att Nikon, som är så starkt förknippat med kameror, kan skydda sitt varumärke inom så extremt diversifierade produktslag.
– Jag har pratat med många Nikon-kunder som tycker att det här är helt absurt. Det är ett större problem för dem än att mitt varumärke anses vara för likt. Ingen kan ju förväxla oss med varandra, säger hon.

I ett större perspektiv ser hon risker för att Sveriges tillväxt hämmas genom svårigheterna med att få ett varumärke registrerat och godkänt. För hennes del tog det nästan nio månader från det att hon ansökte till dess att PRV rev upp sitt godkännande.
– Det är väldigt viktigt för start-ups att kunna registrera varumärken fort. Särskilt när det gäller exempelvis appar. Angry Birds har exempelvis lika stora intäkter från merchandise som från spelen.

Under tiden som hennes varumärke var godkänt utvecklade Ida Karlbom en logotyp, hemsida och skapade kläder under namnat Unikon. Enligt egen utsago har hon plöjt ned hundratusentals kronor i projektet som nu kan tvingas byta namn. Men Ida Karlbom ger inte upp. Nu tänker hon gå vidare och överklaga beslutet.
– Jag förstår att Nikon vill skydda sitt varumärke mot kopior. De gör jättebra kameror som de vill värna om. Men det finns en orimlighet i att skydda alltifrån gödsel till mediciner bara för det. Det är ingen som vinner på det.

Till DI säger PRV att de tydligt informerar om överklagandeperioden på tre månader, och att de avråder från investeringar under den perioden. Ida Karlbom hävdar tvärtom att de aldrig informerade henne om invändningsförfarandet.