Tidigare i år startade Jörgen Lindqvist den egna byrån Content Analytics. Nu ska han dela med sig av sina kunskaper till Resumés läsare genom den nystartade bloggen.

I korthet – vad sysslar du med nu och vad har du gjort tidigare?
– Jag är grundare av contentbyrån Content Analytics. Det är en contentbyrå för it- och teknikbolag. Jag har tidigare varit chefredaktör för Computer Sweden, jobbat inom techmedia i Silicon Valley och har även bevakat life science-branschen, berättar han.

Vad ser du som den största skillnaden?
– Tidigare låg mitt uppdrag hos läsarna, nu är det hos it-leverantörerna. Men i och med att teknik- och affärspressen går på knäna måste it- och teknikbolagen själva berätta historierna som teknik- och affärspressen gjorde tidigare. Och det måste de göra med kunderna eller besökarnas intresse i fokus. Företagen blir publicister och det vill jag hjälpa dem med.

Vad kommer du att blogga om?
– Hur framgångsrika företag säljer med kunskap och glimten i ögat och ställer sig på kundens eller besökarens sida och hjälper honom eller henne att fatta rätt beslut. Traditionellt sälj och reklam är helt ute, mätbart och vettigt innehåll som hjälper kunden är inne.

För vilka tror du att bloggen kommer att vara intressant?
– Vd:ar, affärsområdeschefer, marknadsförare - alla som vill skapa en långsiktig kunskapsbaserad relation med sina kunder där det egna företaget upplevs som trovärdigt. Och det är ju jäkligt många företag som tänker så idag.

Missa inte Jörgen Lindqvist första inlägg: "Därför måste bolag bli - riktiga - publicister".