Mitt i brinnande printkris producerade Horisont med sitt första nummer i mars 2014. Två år senare förädlar det månatliga magasinet Gotland med sina nyheter.

Nu ansluter Martin Ahlquist, grundare och tidigare chefredaktör för Fokus, som minoritetsägare och medlem i styrelsen.

– När jag såg den här tidningen så kände jag att var en som jag ville läsa. Med stigande fascination såg jag vad de hade lyckats med. På ett högre plan så pratas det mycket om vad som händer med den lokala journalistiken, att det skärs ned. Så dykter det upp ett projekt som är helt utanför den stora tidningsstrukturen – entreprenörer med små resurser som från dag ett producerar journalistik på en högre nivå än många lokaltidningar. Så jag hörde av mig, säger Martin Ahlquist till Resumé.

Horisont utkommer med tio nummer per år och har täckt historier som kalkbråket och köttskandalen.

– När vi träffades över en lunch så sa jag att jag har två råd till er. Det ena är att inte ta in externa ägare, åtminstone inte så ni tappar kontrollen. Det andra var att inte lyssna på gamla chefredaktörer kring hur man ska göra tidning. De gjorde tvärtom (skratt).

Hur vill du utveckla Horisont?
– Det handlar mycket om att bygga upplaga. Där har jag en del erfarenheter från Fokus. Journalistisk kvalitetshöjning måste gå hand i hand med ökade ansträngningar för att bygga prenumerantstocken. Det som också är intressant är magasinets sekundära målgrupp, som kan vara de som semestrar på Gotland eller hyr hus här.

Martin Ahlquist har sedan december 2015 ett nio månader långt konsultkontrakt som tf vd och chefredaktör på tidningen Finansliv.

– Det gör jag 80 procent av tiden, samtidigt som jag försöker få ihop en bok, avslutar han.

Horisont grundades av Emma Fagerberg, Per Wallstedt och Christer Nilsson, alla med en bakgrund inom Gotland Tidningar.