Native-annonser är här för att stanna. Enligt en ny rapport framtagen av analytiker hos Yahoo och Enders kommer native att öka med 156 procent i Europa de närmsta fem åren. Det innebär att native kommer omsätta 13,2 miljarder euro under 2020.

Enligt Campaign, som publicerat delar av rapporten, förklaras ökningen med att fler personer idag använder smartphones och tablets för att upptäcka innehåll. Majoriteten av tillväxten kommer att ske i mobilen. Bara mobilen räknar man med kommer ligga på 8,8 miljarder euro, nästan sex gånger mer än 2015 års siffra på 1,5 miljarder euro.

LÄS MER: Aftonbladet om "native-ettan": De har inget inflytande över texten

Även native i sociala medier kommer att öka stort, närmare bestämt med 300 procent fram till 2020. Native i sociala medier går från två miljarder euro 2015 till 6,3 miljarder euro. Video-native kommer att öka från 2,4 miljarder euro till 5,1 miljarder euro.

– Den explosiva ökningen av native-annonsering är en enorm möjlighet för annonsörerna, eftersom det är ett kreativt och mätbart format som fungerar effektivt på mindre skärmar, säger Nick Hugh, vd för EMEA på Yahoo, i rapporten.

Rapporten belyser även native-annonseringens potential att minska effekten av adblockers, med tanke på att natives har lägre känslighet för adblockers. Även om formatet inte är helt immunt så ser reklamindustrin möjligheter, då de hoppas att människor ska få en anledning att inte blocka annonser från första början.

I Sverige har native mottagits med lite blandade känslor. Formatet används av flera svenska medieaktörer, däribland Omni, Aftonbladet, Kit, Breakit och Dagens industri.

LÄS MER: Studie: Läsarna känner sig lurade av native
LÄS MER: Här hånar tv-profilen native advertising