Dubblad omsättning för Splay
Igår berättade DI Digital att United Screens att de mer än dubblerade sin omsättning till 54 miljoner kronor och gjorde en blygsam vinst under fjolåret. Men konkurrenten Splay vill inte vara sämre. Även om de inte går ut med några siffror hävdar de att de är störst på marknaden. 
– Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol, säger vd:n Vigor Sörman till DI.

År 2014 omsatte Splay 25 miljoner kronor. 

Apple kan åberopa yttrandefriheten

Inom några dagar måste Apple besvara domstolens begäran om att låsa upp en iPhone som har använts vid ett terroristdåd. Hittills har bolaget vägrat med hänvisning till att det skulle äventyra kundernas integritet. Jurister menar att bolaget sannolikt kommer att åberopa yttrandefriheten som skäl till att inte låsa upp telefonen. Det betyder att staten inte kan tvinga ett företag att skapa ny mjukvara, på samma sätt som att de inte kan tvinga en journalist att skriva en artikel, skriver Bloomberg

Fallet har fått stor uppmärksamhet den senaste veckan efter att Apple förklarat sina ståndpunkter i ett manifest. Där uppmanar de till debatt kring myndigheternas begäran om att få ut krypterad information om användarna. 

Spotify flyttar till Google
Spotify har tidigare använt sig av Amazons servrar för lagring all musik. Men nu ska de flytta över allt sitt innehåll till Googles molntjänst, skriver DI Digital
"Detta är en stor grej. På Spotify är vi besatta av att tillhandahålla en streamingerfarenhet som känns som att man har all musik i världen i sin telefon", skriver Spotify på sin blogg.

Dentsu Aegis startar B2B-byrå
Det snabbväxande reklamnätverket Dentsu Aegis satsar nu på att slå sig in på marknaden för business to business-kommunikation. Detta genom den nystartade byrån Interprise, skriver Adweek. Det första kontoret öppnas i London och under det kommande året ska de öppna på fler marknader. 

Time kan köpa Yahoo
Mediebolaget Time Inc uppges vilja köpa hela Yahoos kärnverksamhet, skriver Bloomberg. Skälet är att bolaget, som bland annat ger ut tidskrifterna Time och Sports Illustrated, vill ha ett större digitalt avtryck. Genom ett köp skulle de få tillgång till omkring en miljard användare världen över. Ihärdiga försäljningsrykten har cirkulerat kring Yahoo den senaste tiden och aktien har backat 29 procent det senaste året. 

Facebook gör egna befolkningskartor
Det sociala nätverket vill se till att hela världens befolkning får tillgång till internet. Men för att göra det behöver de veta var folk faktiskt bor. Facebook anser inte att de existerade befolkningskartorna håller måttat och har därför bestämt sig för att skapa egna. Det görs genom högupplösta satellitbilder på hela jordklotet som sedan analyseras med hjälp av AI, skriver Techcrunch