Under Superbowl gjorde en tveksam karaktär entré i tv-rutorna. Mountain Dew lanserade sin nya läsk och gjorde det genom en reklamvideo där huvudpersonen är en korsning av en valp, apa och bebis. Ja, det ser precis lika konstigt ut som det låter.

Den dansande varelsen som passande nog döpts till Puppy Monkey Baby skapade ett stort ståhej. Tanken verkar ha varit att kombinationen av de tre saker som får mest spridning i videor på nätet skulle göra videon viral. Det lyckades, men av helt andra orsaker. Journalister förfasades och det gjorde de flesta andra också. Resultatet blev att filmen utsågs av Adage till den mest framgångsrika reklamen under Superbowl efter antalet interaktioner på sociala medier.

Diskussionen om all publicitet är bra publicitet blossade upp. Så här tre veckor efter Superbowl kan det konstateras att den fortsätter att generera uppmärksamhet. Videon har setts 22 miljoner gånger på Youtbue och ligger kvar i toppen på Adages lista över mest engagerande reklamfilmer. Den har också en egen hashtag där twittrare föreslår Puppy Monkey Baby som nästa president och ett eget onlinespel som spelas flitigt av gamers på Youtube.