Pr-byråns läckta Grammis-vinnare var de rätta
Det var i december som Marianne Djudic, vd på Grammis dåvarande byrå Taste PR, gjorde tabben att skicka ut sex av namnen på Grammis vinnarlista till cirka 2 000 personer i branschen.  Djudic hävdade att listan innehöll hennes kvalificerade gissningar – en intern lista hon upprättar varje år, även till Melodifestivalen som Eurovision. Svenska folket har varit spända på hur det verkligen legat till. Igår kunde konstaterats att det inte var någon gissningslista, utan den riktiga.
Grammis programledare Petter drev med det faktum att vinnarlistan skickats ut. Han sa bland annat:
 Alla vet vad som händer om man skickar ”sanningar” till fel personer. Snarare två tusen fel personer. Men alla kan göra fel. Nu lämnar vi det där bakom oss.
Taste PR förlorade uppdraget för Grammis till Perfect Day.

Taste PR:s vinnarlista:
Årets artist: Silvana Imam
Årets hederspris: Max Martin
Årets kompositör: Peter Svensson
Årets nykomling: Sabina Ddumba
Årets producent: Nils Svennem-Lundberg
Årets textförfattare: Erik Lundin

Instagram har över 200 000 annonsörer
Det verkar rullar på bra för Instagrams annonsformat – plattformen har nämligen mer än 200 000 annonsörer idag. 75 procent av dem är utanför USA, skriver företaget i en bloggpost.
Instagram öppnade upp för annonsering i september 2015, och flera svenska företag hakade då på.
”Instagram har visat sig vara en värdefull plats för att upptäcka företag runt om i världen”, säger James Quarles, global chef för affärs- och varumärkesutveckling på Instagram i en kommentar.

Norrbottens Media förvärvar – ska utmana Posten
Norrbottens Media, som äger bland annat Norrbottens-Kuriren och NSD, kallar idag till presskonferens för att berätta om ett nytt strategiskt företagsförvärv. Det handlar om ett nytt avtal som ska göra koncernen till en stor aktör på postmarknaden i Norrbotten och säkra tidningsdistributionen i glesbygden. ”Nu utmanar vi PostNord på allvar!”, skriver Norrbottens Media i kallelsen till presskonferensen.
Norrbottens Media startade ett eget distributionsbolag under 2014, där de bland annat kör ut tidningar och levererar paket. I höstas fick NM en ny vd i form av Mats Ehnbom, tidigare chefredaktör på Kuriren.

Google anklagar Googlesajt för varumärkesintrång
Google anklagar nyhetssajten 9to5Google, som funnits i fem år, för varumärkesintrång. Google har nu stängt av sajten från möjligheten att annonsera hos Googles nätverk AdSense. Sajten bevakar Google flitigt och besöker även flera av it-jättens events.

Bonnier på väg mot köp i Insplanet
Allt tyder på att Bonnier kommer lösa in optioner i jämförelsesajten Insplanet, skriver Breakit.se. Bonnier äger sedan mars 2014 25 procent av aktierna i Insplanet, som grundades av Daniel Soussan och Richard Båge. I samband med detta förvärv fick Bonnier också en option på att förvärva ytterligare 62 procent av bolaget. I mars öppnas en tidsfönster där Bonnier får sitt tillfälle, enligt Breakit.se.
Då Bonniers mål är att öka sina digitala intäkter kraftigt, är det nog ingen vild gissning att Tomas Franzén väljer att köpa resten av Insplanet. Ägarna kan då få dela på 127 miljoner.

Schibsted-bossen vill se norskt alternativ till Facebook
Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal föreslår att alla norska medier ska publicera nyhetsartiklar på en och samma plattform, skriver Medier24. Utspelet kommer i samma veva som diskussionerna uppkommit om att norska medier upplever en ständig konkurrens om reklamintäkter från bland andra Facebook och Google. Konkurrensen kan kopplas till nyligen lanserade Instant Articles.
– Vi kan inte hantera det ensam. Men tillsammans med andra kan vi samarbeta på ett norskt alternativ till Facebook när det gäller nyheter och nytt material, säger Rolv Erik Ryssdal.