Den ack så viktiga "gilla"-knappen fick under onsdagen sällskap av fem nya symboler på Facebook. På lång sikt kan detta innebära stora förändringar för varumärken som marknadsför sig där.

– Reaction-symbolerna ger möjlighet att reagera på ett annat sätt. Systemet med "gilla" har visat sig vara väldigt begränsat vid tragiska händelser. Folk delar inte bara goda nyheter och det är en större barriär till att lämna en kommentar än att trycka på en enkel reaction, säger Jimmy Jakobsson, vd för sociala medier-byrån Ingager.

Tobias Franzén, vd för The amazing society håller med och påpekar att det öppnar nya möjligheter för byråer att nå ut med budskap och varumärken.
– Vi kan börja leka med olika uttryck för att skapa andra reaktioner än gilla. Det finns organisationer som har ett budskap som inte är "likeable". Det kan till exempel vara välgörenhetsorganisationer som vill berätta om en katastrof. Då känns det konstigt att trycka gilla.

Istället kommer varumärken att kunna skapa kampanjer som har som mål att göra folk arga eller skapa en kärleksbombning.
– Men det ställer fortfarande samma krav på oss att kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp för att få bra effekt, säger Tobias Franzén.

På lång sikt kan också utvärdering av kampanjer och underlag för marknadsföringsstrategier bli lättare när bolag får mer input från användarna.
– Det är ett steg i rätt riktning för att kunna spåra respons. Idag finns det ingenstans där vi kan göra det, säger Tobias Franzén.

Men den närmaste framtiden blir det inga dramatiska förändringar eftersom Facebook fortfarande räknar alla reaktioner på samma sätt som om personerna tryckt på "gilla". Även om någon väljer att klicka "arg" får alltså inlägget samma räckvidd och spridning som om den blivit gillad itället.
– Det handlar om interaktion och alla reaktioner räknas, säger Jimmy Jakobsson.

Företag får inte heller någon statistik över vilken typ av reaktioner som deras inlägg genererat.
– Men det lär komma. Det kommer säkert att komma lösningar från tredje part som tar hand om det, säger Jimmy Jakobsson.

Kan det bli problem för ett företag som får många arga reaktioner på en post som sedan sprids snabbt eftersom den får hög interaktion?

– Kortsiktigt, ja. Och det kan bli jobbigt om det blir en storm, men det är bara att rida ut den och styra upp företaget efteråt. Det här är ju information ett företag vill ha. Det är bättre att folk lämnar en arg gubbe än sitter och är arga framför tv:n. Här vet man exakt vilka de är, säger Jimmy Jakobsson.

Tobias Franzén håller inte med. Han säger att funktionen inte förändras så mycket och att användare lyckats bra med att förmedla negativa känslor via kommentarsfältet.

– Dåliga uppevelser har folk lyckats uttrycka tidigare också. Jag skulle inte måla fan på väggen där.