Först meddelade LRF Media att bolaget efter ekonomiska svårigheter ska söka sig tillbaka till sina rötter i den svenska landsbygden. En vecka senare kunde Resumé berätta att Förlaget Mediavänner satts i konkurs. Nu ligger nästan tjugo välkända titlar som Allt om historia, Matkärlek och Traktor Power uppe till försäljning.
– Det är en tuff bransch, säger Mediavänners ägare BG Nilensjö.

Han berättar att han tror att det kommer att gå bra för tidsskrifterna under ny ledning, men att en stor del av att driva en tidskrift idag handlar om att hitta alternativa inkomster.
– Man måste använda sitt varumärke som en mediapartner, som utgångspunkt från en rad olika affärer. Spring har till exempel varit partner till olika lopp, till utbildningar, till läger, till resor, till event, till klubbar.

LÄS MER: Mediavänners tidskrifter köps upp av Bergkvist Publishing

BG Nilensjö förklarar att det innebär mycket jobb för att få in de pengar som tidigare kom in via en annons.  Ordentligt med tid måste också spenderas på nätet och i sociala medier. Trots den ökade arbetsbelastningen är det inte säkert att affären blir lönsam.
– Personligen har jag betalat stora pengar för att arbeta de senaste åren... en investering som jag får se som en investering i kompetens, men det går naturligtvis inte att fortsätta så för länge, säger han.

Ann Henriksson är nytillträdd vd för LRF Media. Hon säger att de väljer att sälja av titlar efter att ha fått ett förändrat uppdrag från LRF.
– Många tycker att det är logiskt att göra den här förändringen eftersom det är LRF som är ägare.

Företaget ska behålla de titlar som rör lantbruk och släppa de tidskrifter som har fokus på populärpress. Ann Henriksson säger att hon tror att en ägare som kan koncentrera sig på den här typen av publikationer kommer att kunna driva och utveckla tidskrifterna vidare.
– Det har varit stort intresse kring försäljningen vilket är väldigt roligt. Det är fina varumärken, säger hon.

För trots alla frågetecken i branschen verkar det finnas gott om potentiella köpare. BG Nilensjö berättar att det är klart med försäljningen alla Mediavänners titlar förutom. Han säger att han tror att det kommer att finnas en marknad för tidsskrifter under lång tid framöver.
– Det är många som njuter av sin tidskrift och sin underhållning. Men jag tror att hela branschen måste inse att jobbet inte är klart när man lämnar sin tryckfärdiga fil till tryckeriet, det är bara ett steg på vägen.

Med andra ord är en nischad tidskrift inte den del i konceptet där ägaren tjänar pengar enligt BG Nilensjö.

– Tidskriften bär upp en massa andra affärer. Har man det synsättet finns det stora möjligheter att lyckas under många år framåt.

Titlar till salu

Matkärlek

Allt om Historia

Allt om Vin

Driva Eget

Gods & gårdar

Hembakat

Härliga Hund

Jaktmarker & Fiskevatten

Lantliv

Lantliv Mat & Vin

Militär Historia

Minnenas Journal

Skogsägaren

Populär Historia

Släkthistoria

Traktor Power