Djävulen bor i detaljerna. När Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, vill förändra sina ägardirektiv för tidningen Dagens Samhälle kan det tyckas som om det innebär relativt små korrigeringar. Men chefredaktören Mats Edman slår bakut och spekulerar i att han när som helst kan få sparken.

Det går att förstå Mats Edmans ilska. Under hans ledning har Dagens Samhälle vänt ekonomiskt. Förra året omsatte tidningen 63 miljoner kronor och gjorde en vinst på 6,5 miljoner kronor. Framgången har troligen till stor del byggt på att tidningen har kunnat drivas av en stark redaktör, som gått sin egen väg. Dagens Samhälle var länge också sedd som en journalistisk stark produkt, som bland annat utmanade Dagens Nyheters bild om vad som egentligen hände i den omtalade Carema-skandalen.

Men när missnöjet mot Mats Edmans ledarskap briserade i Journalistförbundets tidning Journalisten slutade folk tala om Dagens Samhälle som ett inspirerande case.
Följetongen med upprörda känslor och interna misstroendeförklaringar fortsätter på Dagens Samhälle. Jag tror att vi kan räkna med fler kapitel.

***
Ring! Riiiing! Vissa kvällar skallrade telefonen på ett speciellt sätt. Både aningen ilsket och uppfordrande. "Man visste redan när man hörde signalen om det var Gunilla Herlitz som ringde." Orden kommer med ett snett leende från en av Sveriges tyngsta mediechefer, hen minns hur det var att jobba på golvet med Gunilla Herlitz.

När supertankern Dagens Nyheter skulle få en ny kurs med färre anställda fick först de erkänt duktiga publicisterna Jan Wifstrand och Thorbjörn Larsson uppdraget. Men det var först när Gunilla Herlitz kom in som kombinerad vd och chefredaktör som DN på allvar vände journalistiskt och ekonomiskt.

Gunilla Herlitz kritiker – det har funnits ett gäng – har blivit alltmer tysta genom åren. Många har i stället sällat sig till hyllningskören. Med tanke på de resultat hon har uppnått är det svårt att göra något annat.

***
Jag är fascinerad av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski. Att kunna kombinera ledarskapet för en så stor organisation som Dagens Nyheter med att själv skriva och tycka så mycket och så initierat om politik och samhället är unikt. Det är sådant som Herbert Tingsten gjorde när Twitters genomslag låg ett halvt sekel fram i tiden.

Det är också tydligt att Peter Wolodarski tror på journalistiken, att det är med den som han tror sig kunna vinna framgång. Det har lett till att han har värvat journalistiska stjärnor på ett systematiskt sätt. Vilket är intressant i en tid när många mediechefer helst skulle vilja köpa reportrar som stapelvara.

Men det finns ett område där Peter Wolodarski än så länge inte har öppnat plånboken: sporten. Värva Aftonbladets krönikör Simon Bank är mitt råd. Det kostar säkert en hel del pengar, men kostnaden är ändå jordnötter i förhållande till vilken effekt det skulle få.

***
Juryn för Resumés 150 Superkommunikatörer har haft sitt första jurymöte. Det kommer att bli riktigt bra. Har du förslag på vinnare? Hör av dig till mig så fort som möjligt. Den 3 maj avslöjas vinnaren på en gala på Fotografiska i Stockholm.

***

Intressant läsning i senaste (magasinet) Resumé om strategin bakom att skapa eller skrota återkommande reklamkaraktärer. Misstänker att marknadscheferna och reklambyråerna tröttnar mycket fortare än resten av publiken. Har nästan glömt hur mycket jag gillade Telia-pappan.

***
I det tysta håller den tidigare journalistiskt svajiga affärssajten Realtid på att utvecklas till något riktigt intressant. Innehållet är bättre än på länge, de nya native-annonserna visar på en kul experimentlusta. Det finns en börs- och affärsintresserad publik som inte har råd med Dagens Industri eller Affärsvärlden som kan attraheras av Realtid.

***
Prestigevärvningen Martin Schori lämnar Kit för att gå tillbaka till Aftonbladet (vars företagskultur han sågade i en Resuméintervju). Det känns som om Kit behöver en tydlig framgång – ett superscoop! – för att få tillbaka lite av det momentum man hade för några månader sedan.
***

Gillar Expressens format för longread på webben. Illustrationen av Olof Palmes sista timmar är ett fint exempel på de möjligheter för journalistisk fördjupning ny teknik kan ge.

***
Martin Wicklins söndagsintervju i PI med Aftonbladets avgående chefredaktör Jan Helin är väl värd att lyssna på. Men man tycker lite synd om Helins fru.

***
Jakob Bursells intervju med Svenskans Andreas Cervenka i Fondpodden var så nära public service en sponsrad fondpodd kan komma.

***
Varför vill Volvo inte gå med på att deras uppenbart politiska reklamfilm är just det?

***
Trevlig helg!